Konstens ontologi

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5ES047

Kod
5ES047
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Estetik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 4 september 2023
Ansvarig institution
Filosofiska institutionen

Behörighetskrav

22,5 hp från Estetik A eller 22,5 hp från Praktisk filosofi A eller 22,5 hp från Teoretisk filosofi A

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten erhållit en god förståelse av de genom tidigare studierna förvärvade kunskaperna i estetik. Studenten förväntas:

  • kunna använda de begrepp och distinktioner som är nödvändiga för att kritiskt granska och ta ställning till teorier och argument
  • kunna läsa och förstå text som innehåller någon grad av historisk analys och filosofiska argument
  • kunna redogöra för och kunna ge en systematisk behandling av centrala nutida frågeställningar inom filosofisk estetik
  • ha grundläggande kunskaper om filosofisk estetik
  • kunna analysera styrkor och svagheter i de teorier vi studerar
  • kunna föra en kritisk diskussion angående förhållandet mellan olika estetiska teorier och ett urval av konstverk som utmanar dessa teorier
  • kunna använda teoretiska verktyg för att argumentera för och emot centrala teorier om konst och konstupplevelser.

Innehåll

Syftet med kursen är att introducera centrala frågeställningar och teorier om konstverks ontologi. Vilka slags entiteter är musikverk? Är litterära verk identiska med litterära texter? Vad är förhållandet mellan en skulptur och det fysiska material som konstituerar den? Hur påverkar restaurering eller konservering vad verket är? Vad är skillnaden mellan en kopia och ett original? Det är naturligt att tänka att somliga konstverk är handlingar, medan andra konstverk är andra slags entiteter. Men är alla konstverk i själva verket handlingar?

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kunskapskontrollen sker genom inlämningsuppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin