Konstens ontologi
Kursplan, Grundnivå, 5ES047
- Kod
- 5ES047
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Estetik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 september 2023
- Ansvarig institution
- Filosofiska institutionen
Behörighetskrav
22,5 hp från Estetik A eller 22,5 hp från Praktisk filosofi A eller 22,5 hp från Teoretisk filosofi A
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten erhållit en god förståelse av de genom tidigare studierna förvärvade kunskaperna i estetik. Studenten förväntas:
- kunna använda de begrepp och distinktioner som är nödvändiga för att kritiskt granska och ta ställning till teorier och argument
- kunna läsa och förstå text som innehåller någon grad av historisk analys och filosofiska argument
- kunna redogöra för och kunna ge en systematisk behandling av centrala nutida frågeställningar inom filosofisk estetik
- ha grundläggande kunskaper om filosofisk estetik
- kunna analysera styrkor och svagheter i de teorier vi studerar
- kunna föra en kritisk diskussion angående förhållandet mellan olika estetiska teorier och ett urval av konstverk som utmanar dessa teorier
- kunna använda teoretiska verktyg för att argumentera för och emot centrala teorier om konst och konstupplevelser.
Innehåll
Syftet med kursen är att introducera centrala frågeställningar och teorier om konstverks ontologi. Vilka slags entiteter är musikverk? Är litterära verk identiska med litterära texter? Vad är förhållandet mellan en skulptur och det fysiska material som konstituerar den? Hur påverkar restaurering eller konservering vad verket är? Vad är skillnaden mellan en kopia och ett original? Det är naturligt att tänka att somliga konstverk är handlingar, medan andra konstverk är andra slags entiteter. Men är alla konstverk i själva verket handlingar?
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kunskapskontrollen sker genom inlämningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.