Bedömning i engelska och moderna språk - aktuella forskningsperspektiv
Kursplan, Avancerad nivå, 9LF087
- Kod
- 9LF087
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 7 november 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs och vänder sig till verksamma lärare i engelska, franska, spanska och tyska i grundskolan, gymnasieskolan och inom vuxenutbildning samt till lärarstuderande med språk som inriktning.
Behörighetskrav
Lärarexamen och minst 60 hp i ett modernt språk eller 60 hp i engelska
Mål
Kursens övergripande mål är att de studerande aktualiserar och utvecklar kunskaper i och om bedömning av kunskaper och färdigheter i moderna språk.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och tillämpa begrepp, teorier och forskningsresultat som rör bedömning av kunskaper i engelska och moderna språk,
- analysera och värdera betydelsen av formativ respektive summativ bedömning,
- redogöra för grundtankarna och de sex referensnivåerna i Gemensam europeisk referensram för språk,
- relatera GERS till Skolverkets bedömningsstöd i engelska och moderna språk,
- analysera, planera och tillämpa olika former av bedömning av kunskaper och färdigheter i engelska och moderna språk samt
- kritiskt granska olika former av underlag ur pedagogiskt och språkdidaktiskt perspektiv.
Innehåll
- Aktuell forskning kring betyg och bedömning av språkkunskaper,
- Synen på språkinlärning språkundervisning och bedömning av språkfärdigheter ur den europeiska referensramen, GERS,
- Skolverkets bedömningsstöd i engelska och moderna språk.
Undervisning
Kursen ges som distanskurs och all kommunikation är nätbaserad. Kursen består av litteraturläsning, ett antal inspelade föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt. Det är obligatoriskt deltagande vid webseminarier.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.