Praktisk filosofi B
Kursplan, Grundnivå, 5FP003
- Kod
- 5FP003
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Praktisk filosofi G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 september 2023
- Ansvarig institution
- Filosofiska institutionen
Allmänt
Observera att studenter på Kandidatprogram i kultur- och samhällsanalys (KOSA) läser en anpassad version av Praktisk filosofi B. För upplägget för KOSA-studenter, se KOSA-programmets studieplan (en bilaga till utbildningsplanen).
Behörighetskrav
22,5 hp från Praktisk filosofi A
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenten ha:
- fördjupade kunskaper inom etik, samhällsfilosofi och metaetik och värdeteori
- förmåga att skriva en akademisk uppsats inom praktisk filosofi.
Se även de enskilda delkursernas kursmål.
Innehåll
Kursen består av fyra delar:
- Fördjupad kurs i etik 7,5 hp: kursen ger en fördjupning av den i Praktisk filosofi A ingående delkursen Etik
- Fördjupad kurs i samhällsfilosofi 7,5 hp: kursen ger en fördjupning av den i Praktisk filosofi A ingående delkursen Politisk filosofi
- Fördjupad kurs i metaetik och värdeteori 7,5 hp: kursen ger en fördjupning av den i Praktisk filosofi A ingående delkursen Metaetik och värdeteori
- B-uppsats 7,5 hp: delkursen avser att ge kunskaper i författandet av akademiska uppsatser. Det innebär en övning i självständigt, metodologiskt och kritiskt tänkande, och ger kunskaper om uppsatsskrivandets tekniska och formella aspekter. Efter samråd med läraren och under dennes handledning författar den studerande en uppsats som ventileras vid ett seminarium. Studenten ska även opponera på en annan students uppsats.
Undervisning
Delkurserna finns som egna kurser, se dessa för gällande undervisningssätt. Undervisningen på delkursen B-uppsats består av handledning och seminarier.
Examination
Varje del av kursen examineras separat. Delkurserna finns som egna kurser, se dessa för gällande examinationssätt. Examinationen på B-uppsatsen sker genom ventilering av uppsatsen och opponering på en annan students uppsats.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan. t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.