Anatomi och fysiologi
Kursplan, Grundnivå, 3MC126
- Kod
- 3MC126
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 7 februari 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinsk cellbiologi
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c/Matematik D
Mål
Syftet med kursen är att ge studenten en grundläggande förståelse kring den friska människans uppbyggnad och funktionen hos människokroppens olika delar.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för människokroppens övergripande struktur och funktion,
- redogöra för den eukaryota cellens struktur och funktion,
- redogöra för människokroppens vävnadstyper och deras uppbyggnad,
- redogöra för nervsystemets struktur och funktion,
- redogöra för cirkulationssystemets struktur och funktion,
- redogöra för andningssystemets struktur och funktion,
- redogöra för rörelseorganets struktur och funktion,
- redogöra för urinvägssystemets struktur och funktion,
- redogöra för det endokrina systemets struktur och funktion,
- redogöra för sinnenas struktur och funktion,
- redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion,
- redogöra för blodets och immunsystemets struktur och funktion,
- redogöra för människokroppens homeostas,
- redogöra för reproduktionssystemets struktur och funktion.
Innehåll
Människokroppen, cellen och dess delar, vävnadstyper, nervsystemet, sinnena, cirkulationssystemet, andningssystemet, rörelseorganet, matspjälkningssystemet, njurar och övriga delar av urinvägssystemet, blodet, immunsystemet, endokrinologi, syra-basreglering, temperaturreglering, reglering av kroppens elektrolyt- och vätskebalans, omsättning av makromolekyler i människokroppen och reproduktionssystemet.
Undervisning
Föreläsningar och obligatoriska gruppövningar i seminarieform.
Examination
En skriftlig dugga och en skriftlig tentamen. Aktivt deltagande vid kursens seminarier.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.