Kategorisering och makt - ett intersektionellt perspektiv på skolans praktik
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE257
- Kod
- 4PE257
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Specialpedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 1 juni 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Den kan också ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Det övergripande syftet med kursen är att studenten ska utveckla en fördjupad förståelse för relationen mellan sociala strukturer och elevers svårigheter i skolan.
Efter genomgången kurs ska studenten självständigt kunna:
- reflektera kring olika problemkategoriers roll och funktion i samband med åtgärdande insatser för elever i skolsvårigheter.
- beskriva och diskutera olika maktordningar med fokus på konstruktionen av normalitet och avvikelse i skola och samhälle.
- redogöra för, jämföra samt kritiskt granska olika forskningstraditioner som belyser intersektionalitet.
- redovisa relevansen av ett intersektionellt perspektiv för det specialpedagogiska ämnesområdet.
- identifiera och diskutera samspelet mellan olika sociala kategorier (t.ex. funktionalitet, kön, etnicitet, klass).
- analysera identitetsprocesser som berör elever i skolsvårigheter.
Innehåll
- Olika maktordningar i samhället och deras påverkan på individen.
- Spänningsfältet mellan normalitet och avvikelse i samhälle och skola.
- Olika vetenskapliga perspektiv på intersektionalitet.
- Kategoriserings- och identitetsprocesser inom ramen för skolans praktik.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.