Kvalitativ och kvantitativ metod för industrial analytics

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1TS317

Kod
1TS317
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Industriell teknik A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2 mars 2021
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

180 hp inklusive 20 hp Industriell teknik på avancerad nivå. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • identifiera och redogöra för grundläggande vetenskapsteoretiska utgångspunkter, användbara för vetenskapliga arbeten inom industriell teknik,
  • relatera olika metodologiska angreppssätt till varandra, och redogöra för deras fördelar och begränsningar,
  • bedöma och kritiskt granska vetenskapliga arbeten inom industriell teknik vad gäller metodologiskt och rigoröst angreppssätt,
  • identifiera och använda samhälleligt användbara och vetenskapligt relevanta frågeställningar inom industriell teknik, samt hur de bör angripas metodologiskt för att bilda relevant kunskap kring föreliggande problematik,
  • bedöma de metodologiska angreppsätten ur etiskt hänseende, samt förklara vikten av forskningsetik inom vetenskaplig metodik.

Innehåll

Teoretiska utgångspunkter och metodologiska avvägningar som är relevanta för kunskapsbildning rent generellt och mer specifikt inom industriell teknik. Teoretiska utgångspunkter som en rad olika metoder vilar på. Analys och kritisk granskning av vetenskaplig kunskap inom industriell teknik, mot bakgrund av de metodologiska och etiska avvägningar som denna kunskap bygger på. Tillämpning av olika kvalitativa och kvantitativa metoder, inklusive statistik och genomförande av en vetenskaplig studie.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Skriftliga inlämningsuppgifter (2 hp), skriftlig tentamen (2 hp) samt aktivt deltagande i seminarier (1 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin