Hälsoinnovation - ett tvärvetenskapligt angreppssätt

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3HI006

Kod
3HI006
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 14 oktober 2020
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Allmänt

Kursen har utvecklats som en del av Uppsala universitets arbete inom EIT Health och vänder sig till studenter på avancerad nivå inom alla discipliner.

Behörighetskrav

Kandidatexamen

Mål

Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig kunskap om hur man skapar, utvecklar, implementerar och utvärderar hälsoinnovationer i interdisciplinära team.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva innovationers roll i utveckling av en socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar hälso- och sjukvård.
  • Beskriva en innovationsprocess för hälsoinnovationer.
  • Använda olika metoder för att skapa och utveckla hälsoinnovationer i grupper (om möjligt interdisciplinära).
  • Utvärdera hälsoinnovationer och skapa affärsmodeller runt innovationer.
  • Beskriva och presentera en affärsmodell för en expertpanel.
  • Beskriva och analysera hinder och möjligheter gällande implementering av hälsoinnovationer.

Innehåll

Kursen behandlar behovet av, samt förutsättningar för att effektivt och framgångsrikt driva innovationsprojekt i interdisciplinära grupper. Olika verktyg för innovationsprocessen behandlas.

Designprocesser används som modell genom hela kursen för att identifiera och analysera behov och för att designa

innovativa lösningar. Samskapande och presentationstekniker kommer läras ut och användas. Patent, juridiska och etiska

utmaningar samt innovationsstöd diskuteras. Dessutom diskuteras hur innovationsprocessen kan tas från idé till

implementering.

Undervisning

Undervisningen sker på kvartsfart i form av föreläsningaroch gruppövningar. (som ges av universitetsanställda, representanter från offentlig- och privatsektor samt start-up företag).

Genom hela kursen arbetar studenterna i grupper för att skapa och utveckla hälsoinnovationer. Kursen har ingen fördefinierad

litteratur men artiklar och bokkapitel av relevans kommer att delges.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i grupparbete

inklusive rapportskrivning och muntlig presentation ("pitch") samt en individuell rapport där en

hälsoinnovation (existerande eller planerad) analyseras utifrån dess innovationshöjd och roll i en hållbar hälso- och

sjukvård.

För att bli godkänd krävs aktivt deltagande i grupparbete.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin