Hälsoinnovation - ett tvärvetenskapligt angreppssätt
Kursplan, Avancerad nivå, 3HI006
- Kod
- 3HI006
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 14 oktober 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Allmänt
Kursen har utvecklats som en del av Uppsala universitets arbete inom EIT Health och vänder sig till studenter på avancerad nivå inom alla discipliner.
Behörighetskrav
Kandidatexamen
Mål
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig kunskap om hur man skapar, utvecklar, implementerar och utvärderar hälsoinnovationer i interdisciplinära team.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva innovationers roll i utveckling av en socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar hälso- och sjukvård.
- Beskriva en innovationsprocess för hälsoinnovationer.
- Använda olika metoder för att skapa och utveckla hälsoinnovationer i grupper (om möjligt interdisciplinära).
- Utvärdera hälsoinnovationer och skapa affärsmodeller runt innovationer.
- Beskriva och presentera en affärsmodell för en expertpanel.
- Beskriva och analysera hinder och möjligheter gällande implementering av hälsoinnovationer.
Innehåll
Kursen behandlar behovet av, samt förutsättningar för att effektivt och framgångsrikt driva innovationsprojekt i interdisciplinära grupper. Olika verktyg för innovationsprocessen behandlas.
Designprocesser används som modell genom hela kursen för att identifiera och analysera behov och för att designa
innovativa lösningar. Samskapande och presentationstekniker kommer läras ut och användas. Patent, juridiska och etiska
utmaningar samt innovationsstöd diskuteras. Dessutom diskuteras hur innovationsprocessen kan tas från idé till
implementering.
Undervisning
Undervisningen sker på kvartsfart i form av föreläsningaroch gruppövningar. (som ges av universitetsanställda, representanter från offentlig- och privatsektor samt start-up företag).
Genom hela kursen arbetar studenterna i grupper för att skapa och utveckla hälsoinnovationer. Kursen har ingen fördefinierad
litteratur men artiklar och bokkapitel av relevans kommer att delges.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i grupparbete
inklusive rapportskrivning och muntlig presentation ("pitch") samt en individuell rapport där en
hälsoinnovation (existerande eller planerad) analyseras utifrån dess innovationshöjd och roll i en hållbar hälso- och
sjukvård.
För att bli godkänd krävs aktivt deltagande i grupparbete.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.