Ledarskap i förskolan

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE222

Kod
4PE222
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F, Pedagogik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 28 maj 2020
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Förskollärarprogrammet.

Behörighetskrav

Inom förskollärarprogrammet: Att leda verksamheten i förskolan; Språk och kommunikation i förskolan; VFU I

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla den kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som förskollärare och för att i verksamheten förebygga och motverka konflikter, kränkande behandling och diskriminering.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • tillämpa pedagogiskt ledarskap
  • redogöra för och kritiskt förhålla sig till olika teorier om grupprocesser och pedagogiskt ledarskap
  • redogöra för hur förskolläraren kan förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling
  • analysera konfliktsituationer inom och mellan grupper.

Innehåll

  • Olika aspekter av pedagogiskt ledarskap i förskolan.
  • Grupprocesser, grupputveckling och arbetslagsarbete.
  • Ledarskapets roll i arbetet med förskolans värdegrund samt jämställdhets- och jämlikhetsperspektivet i verksamheten.
  • Sociala och psykologiska processer.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntliga presentationer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på ett annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin