Ledarskap i förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE222
- Kod
- 4PE222
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F, Pedagogik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 28 maj 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
Inom förskollärarprogrammet: Att leda verksamheten i förskolan; Språk och kommunikation i förskolan; VFU I
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla den kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som förskollärare och för att i verksamheten förebygga och motverka konflikter, kränkande behandling och diskriminering.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tillämpa pedagogiskt ledarskap
- redogöra för och kritiskt förhålla sig till olika teorier om grupprocesser och pedagogiskt ledarskap
- redogöra för hur förskolläraren kan förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling
- analysera konfliktsituationer inom och mellan grupper.
Innehåll
- Olika aspekter av pedagogiskt ledarskap i förskolan.
- Grupprocesser, grupputveckling och arbetslagsarbete.
- Ledarskapets roll i arbetet med förskolans värdegrund samt jämställdhets- och jämlikhetsperspektivet i verksamheten.
- Sociala och psykologiska processer.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntliga presentationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på ett annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.