Konstens ursprung: natur eller kultur?

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5ES078

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5ES078
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Estetik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 6 maj 2020
Ansvarig institution
Filosofiska institutionen

Behörighetskrav

60 hp inom humaniora/samhällsvetenskap

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten erhållit en fördjupning av de frågeställningar som berör konstens ursprung och utveckling och kunna:

  • använda de begrepp och distinktioner som är nödvändiga för att kritiskt granska och ta ställning till teorier och argument
  • redogöra för övergripande förståelse av konstens ursprung och utveckling
  • redogöra för och kunna ge en systematisk behandling av centrala nutida frågeställningar inom empirisk estetik
  • ha grundläggande kunskaper om filosofisk estetik
  • analysera styrkor och svagheter i de teorier vi studerar
  • använda teoretiska verktyg för att argumentera för och emot centrala teorier om estetiskt värde, konst och konstupplevelser.

Innehåll

Målet för kursen är att få större förståelse för huruvida konsten enbart är en kulturell produkt eller om den (också) är ett uttryck för något som är en del av människans säregna natur. Vi angriper den centrala frågeställningen tvärvetenskapligt, dvs inte endast från ett filosofiskt perspektiv utan även med hjälp av antropologin, evolutionsläran, psykologin och neurologin. Vi undersöker bland annat följande frågor: Kan empirisk data bidra till vår förståelse av varför vi skapar konst? Har konsten en kognitiv funktion eller är den endast en biprodukt? Vad lär grottkonsten oss om hur vår kapacitet för symboliskt tänkande utvecklades?

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Kursen ges på engelska.

Examination

Kunskapskontrollen sker skriftligt och genom examinerande seminarier.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan. t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin