Barns livsvillkor, aktörskap och socialisation, förskollärare

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE238

Kod
4PE238
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 9 januari 2020
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i det förskolepedagogiska området för Förskollärarprogrammet.

Behörighetskrav

Inom Förskollärarprogrammet: Utbildningens framväxt och villkor; VFU I

Mål

Kursen ger en överblick över barn- och ungdomsvetenskap, särskilt med inriktning mot barn i förskoleåldern. Syftet är att studenterna ska tillägna sig kunskaper i och förståelse för barns aktörskap och skilda levnadsvillkor i olika sociala arenor, såsom boende, familj och förskola. Kursen syftar även till att ge insikter i centrala teorier och begrepp som behandlar barns aktörskap, utveckling och socialisation.

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • visa kännedom om teoretiska perspektiv och forskningstraditioner inom barn- och ungdomsvetenskap
  • kunna redogöra för barns aktörskap och skilda levnadsvillkor i olika sociala arenor
  • kunna redogöra för centrala teorier och begrepp som behandlar barn och barndom, barns aktörskap, socialisation och utveckling
  • kunna tillämpa utvecklingspsykologiska och barndomssociologiska teorier och begrepp i analyser av barn i olika sociala arenor.

Innehåll

  • Forskningstraditioner inom barn- och ungdomsvetenskap där skillnaden mellan utvecklingspsykologiskt orienterad och sociologisk/pedagogisk barndomsforskning belyses.
  • Barns aktörskap och deltagande i olika sociala arenor.
  • Barns rättigheter och skilda levnadsvillkor samt dess betydelse för förskoleverksamhet.
  • Centrala teorier och begrepp inom utvecklingspsykologisk och barndomsforskning, särskilt avseende barn och barndom, barns aktörskap, utveckling och socialisation.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarierna är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntliga presentationer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på ett annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin