Bioteknologiskt projekt

10 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1BG357

Kod
1BG357
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Tillämpad bioteknik A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 29 januari 2020
Ansvarig institution
Institutionen för biologisk grundutbildning

Behörighetskrav

Genomgången Trender i molekylärbiologi och bioteknik 15 hp, och Makromolekylers struktur och funktion 15 hp. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Det övergripande målet med denna kurs är att studenterna ska lära sig hur teknikbaserade projekt planeras och initieras inom bioteknologisk industri.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • kommunicera effektivt med bioteknikföretag och forskare vid universitet
  • beskriva struktur, verksamhet, projektledning och marknadsstrategier för ett lokalt bioteknikföretag
  • beskriva den vetenskapliga grunden för biotekniska produkter
  • identifiera relevant vetenskaplig litteratur inom specifika forskningsområden
  • kritiskt analysera och sammanfatta vetenskapliga artiklar
  • utforma innovationsprojekt genom att identifiera potentiella marknadsnischer
  • kommunicera bioteknisk kunskap på ett vetenskapligt sätt i skriftlig, muntlig och visuell form.

Innehåll

Projektledning och organisation inom bioteknikföretag. Organisation av en bioreaktoranläggning. Gruppdynamik. Grundläggande vetenskaplig litteratursökning. Kommunikationsteknik (poster, muntlig presentation, videoklipp, intervjuteknik). Exekutiva sammanfattningar (teknisk synopsis av ett bioteknologiskt problem och potentiella lösningar).

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier (integrerat med kommunikationsutbildning), mentorskap, företagsbesök, studiebesök och gruppuppgifter med skriftliga, muntliga, video- och posterpresentationer.

Examination

Aktivt deltagande i gruppdiskussioner och seminarier (1 hp). En skriftlig översiktsartikel, en intervjurapport och en exekutiv sammanfattning (6 hp). Studiebesöksrapport och slutrapport (3 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin