Pedagogik C
Kursplan, Grundnivå, 2PE172
- Kod
- 2PE172
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 6 december 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en fortsättningskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 61-90 i pedagogik.
Behörighetskrav
Pedagogik A 30, hp, och 22,5 hp från Pedagogik B
Mål
Delkurs 1
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och värdera forskningsstrategier, deras grundantagande, användningsområde och datainsamlingstekniker inom ämnet pedagogik
- redogöra för etiska principer för forskning inom ämnet pedagogik
- redogöra för och diskutera teoriers roll i forskningsprocessen inom ämnet pedagogik
- beskriva och kritiskt granska olika metodiska vägval i forskningsprocessen inom ämnet pedagogik
Delkurs 2
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och värdera olika kvalitativa och kvantitativa analysmetoder inom pedagogisk forskning
- motivera på ett vetenskapligt och kritiskt reflekterande sätt valet av analysmetod utifrån en given problemställning inom ämnet pedagogik
Delkurs 3
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt initiera, planera och genomföra ett vetenskapligt arbete med ett kritiskt reflekterande förhållningssätt inom ämnet pedagogik
- självständigt och på ett vetenskapligt och kritiskt reflekterande sätt diskutera andras vetenskapliga arbete inom ämnet pedagogik
Innehåll
Kursen består av tre delar: Metod C1, 7,5 hp, Metod C2, 7,5 hp och Examensarbete, 15 hp.
Huvudsakligt innehåll:
- ämnes- och metodfördjupning i relation till ett vetenskapligt arbete inom ämnet pedagogik
- undersökningsplanering, datainsamlings- och analysmetoder i ett vetenskapligt arbete inom ämnet pedagogik
- analys och rapportering i ett vetenskapligt arbete inom ämnet pedagogik
Undervisning
Lektioner, seminarier, laborationer och handledning.
Examination
Examination sker genom skriftliga prov, muntliga och skriftliga redovisningar samt opposition och aktivt deltagande i examinationsseminarierna.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t .ex.vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv, fortsättningskurs C.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2009
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007