Rörelse och hälsa i förskolan

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE037

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE037
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 13 juni 2012
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Förskollärarprogrammet

Behörighetskrav

Minst 45 hp godkänt från termin 1 och 2 (30 hp termin 1 + 15 hp termin 2) inom förskollärarprogrammet

Mål

Kursens syfte är att studenten ska få grundläggande kunskaper om betydelsen av fysisk aktivitet ur ett förskolepedagogiskt perspektiv.

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

- beskriva och förklara sensomotorikens betydelse för barns utveckling, lärarnde och hälsa

- ge exempel på olika didaktiska perspektiv beträffande barns rörelseaktiviteter i olika åldrar och olika miljöer

- diskutera opch problematisera kunskapsområdena hälsa, motorisk lek och motoriskt lärande ur perspektiven genus, klass och etnicitet

- självständigt kunna planera, genomföra och värdera rörelseaktiviteter för barn

- kunna förklara begreppet hälsa och dess betydelse på individ och samhällsnivå

Innehåll

Motorisk och perceptuell utveckling

Utomhuspedagogik

Hälsa

Tillämpning av motoriska grundformer, lek och färdighetsrelaterade rörelser i olika miljöer

Fysiska och sociala miljöers inverkan på barns motoriska lek och lärande

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och laborationer. Delar av kursen har karaktären av laborativ verksamhet där aktivt praktiskt deltagande från studenternas sida är en förutsättning för att uppnå förväntade resultat.

Examination

Examination sker genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin