Examensarbete i pedagogiskt ledarskap
Kursplan, Avancerad nivå, 2PE047
- Kod
- 2PE047
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogiskt ledarskap A1E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 14 januari 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Masterprogram i pedagogiskt ledarskap.
Kursplanen gäller från och med höstterminen 2010.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp samt kurser inom masterprogram i pedagogiskt ledarskap motsvarande 7,5 hp inom huvudområdet och 7,5 hp i vetenskapsteori och metod.
Mål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren med hög grad av självständighet
-kunna avgränsa och motivera ett vetenskapligt problem inom huvudområdet pedagogiskt ledarskap
-kunna välja teoretisk ansats och metodangrepp för att undersöka en vetenskaplig problemställning
-ha förmåga att söka fram tidigare forskning och annan relevant litteratur i anslutning till en vetenskaplig problemställning samt med ett vetenskapligt förhållningssätt kunna avgränsa, analysera och värdera den litteratur som kan presenteras i en teoriram för denna problemställning
-kunna genomföra en vetenskaplig undersökning samt analysera, tolka och sammanställa ett datamaterial
-kunna presentera en vetenskaplig undersökning med god språklig kvalitet och kritiskt diskutera dess vetenskapliga resultat
-kunna försvara ett eget arbete genom att bemöta och diskutera andras synpunkter på det
-kunna opponera på någon annans arbete utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
-i relation till samtliga faser av ett vetenskapligt arbete visa ett etiskt förhållningssätt.
Innehåll
Fördjupad teoretisk och metodologisk kunskap i anslutning till examensarbetet.
Undervisning
Examensarbetet bedrivs som ett självständigt arbete under handledning. Handledning kan ske både enskilt och i grupp. Till kursen hör också ett aktivt deltagande i masterprogrammets seminarier för examensarbeten.
Examination
Bedömningen av examensarbetet baseras på dess vetenskapliga kvalitet, försvar av det egna arbetet samt opposition på ett annat arbete. Kursdeltagaren ska också ha deltagit aktivt i ytterligare två seminarier för examensarbeten på magisternivå.