Orienteringskurs om indoeuropeiska språk
Kursplan, Grundnivå, 5JS011
- Kod
- 5JS011
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Indologi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Språkvetenskapliga fakultetsnämnden, 17 januari 2008
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Kursplanen är fastställd av språkvetenskapliga fakultetsnämnden 2007-XXXX. Kursen motsvarar den tidigare kursen Orienteringskurs om indoeuropeiska språk.
Behörighetskrav
Sv B/Sv2 B och En B eller lägst C-språk B/steg 3
Mål
Utbildningen syftar till att ge en allmän, elementär översikt över den indoeuropeiska språkfamiljen, dess enskilda grenar samt de viktigaste skriftsystemen. Därtill skall ges en inblick i det arkaiska gemensamma diktarspråket av vilka det finns spår i enskilda språk än idag.
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
* kunna identifiera språk och redogöra för de huvudgrupper ("subfamiljer") som ingår i den indoeuropeiska språkfamiljen
* kunna redogöra för kriterier för etablering av ett genetiskt släktskap mellan de indoeuropeiska språken
* översiktligt kunna redogöra för kronologin, de äldsta språkliga minnesmärkena och traderingssätten av enskilda språk och språkgrupper
* översiktligt kunna redogöra för särdrag hos valda språk eller språkgrupper inom den indoeuropeiska språkfamiljen
* kunna redogöra för frågeställningar kring det indoeuropeiska diktarspråket
Innehåll
Översikt över drag i den indoeuropeiska språkstrukturen utifrån äldre indoeuropeiska språk för vilka vi har bevarade texter samt diskussion om genetiskt släktskap. Genomgång av enskilda språk och språkgrupper som ingår i den indoeuropeiska språkfamiljen med diskussion om deras särdrag, traderingssätt och äldsta bevarade källor. Introduktion i och diskussion av frågor kring utvalda drag hos det gemensamma indoeuropeiska diktarspråket.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens självständiga lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen. Deltagande i all undervisning rekommenderas.
Examination
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. De kan äga rum vid schemalagd tid och plats (t.ex. inom ramen för ordinarie undervisning), eller vara sådana som studenten utför på egen hand. Föreskrifter om detta föreligger vid kurstillfällets början.
För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. En student som underkänts i visst prov tre gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.
Fördjupning i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en introduktionskurs i jämförande indoeuropeisk språkforskning inom huvudområdet indologi. Fördjupning till filosofie kandidatexamen kräver ytterligare 82,5 hp inom detta, varav en kandidatuppsats om 15 hp.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Kurslitteratur:
Rekommenderad litteratur:
urvalda kapitel ur:
* Fortson, Benjamin W., Indo-European Language and Culture: An Introduction. (Blackwell Textbooks in Linguistics), 2004
* Watkins, C., How to kill a dragon : aspects of Indo-European poetics
New York ; Oxford 1995
* Watkins, C., Selected writings. Vol. 2, Culture and poetics Innsbruck 1994
Referenslitteratur:
urvalda kapitel ur:
* Ramat Giacalone, A. / Ramat P., The Indo-European Languages. London , New York 1998.
* Mallory, J.P./ Adams, D.Q. (ed.), Encyclopedia of Indo-European Culture,
London 1997.