Mat - hållbarhet, säkerhet och samhälle
Kurs, Grundnivå, 1MV022
Sommar 2024 Sommar 2024, Flexibel, 33 %, Distans, Svenska
Kursen är inställd.
- Studieort
- Flexibel
- Studietakt
- 33 %
- Undervisningsform
- Distans
- Antal obligatoriska träffar på campus
- 0
- Antal frivilliga träffar på campus
- 0
- Undervisningstid
- Blandad
- Studieperiod
- 3 juni 2024–14 augusti 2024
- Undervisningsspråk
- Svenska
- Behörighet
-
Grundläggande behörighet
- Urval
-
Betyg (66 %) - Högskoleprov (34 %)
- Avgifter
-
Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
- Studieavgift, första inbetalningen: 10 833 kr
- Studieavgift, totalt: 10 833 kr
- Anmälningskod
- UU-69515
Om kursen
Denna kurs är ger en introduktion till rollen som mat spelar inom ramen för ämnesfältet hållbar utveckling. Kursen introducerar och behandlar teman som hållbarhet i globala och lokala livsmedelssystem, matkonsumtion och matval samt frågor som rör matsäkerhet och resiliens. Mat används som ett konkret och praktiskt exempel för att förklara hur olika dimensioner av hållbar utveckling samspelar, på olika skalor. Den första delen av kursen är en teoretisk introduktion till kursens teman, medan den andra utgör ett praktiskt moment där studenter i ett fördjupande och praktiskt projekt själva får undersöka olika dimensioner av hur mat och hållbar utveckling hänger samman.
Distanskursens upplägg: Kursen går på distans och har inga obligatoriska träffar på plats. Föreläsningar och/eller seminarier online förekommer. Kursen inleds med en mer intensiv period med föreläsningar och/eller seminarier. När denna period är över genomför du ett projekt och är fri att styra din tid.
Kommunikation med kursledningen sker via studium.
Du examineras löpande, genom förberedelser och aktivt deltagande i seminarier eller genom andra webbaserade uppgifter (2hp), och vid kursens slut genom en projektrapport (3 hp).
CEMUS
Kursen ges vid CEMUS, Centrum för miljö- och utvecklingsstudier, i en studentledd utbildningsmodell där studenter aktivt bidrar till att forma innehållet i de olika kurserna, vilket skapar en studentcentrerad lärandemiljö.