Historia

Historia är studiet av det förflutna, inklusive händelser, personer, kulturer och samhällen och hur de har utvecklats över tid. I historia försöker vi förstå och tolka tidigare händelser och processer och hur de påverkat vår värld ända fram till idag. Fokus ligger på politiska processer i termer av statsformering och hur människor har styrt och blivit styrda, ekonomiska processer i termer av produktion, handel och hur människor har försörjt sig, samt sociala och kulturella processer som strukturerat samhällsordningen och påverkat människors identitet.

I undervisningen tillägnar du dig kunskap om historiska förhållanden och djupare inblickar i allt från vardagsliv till globala relationer. Du tränas också i att läsa och värdera både historiskt källmaterial och historisk forskning.

Som historiestudent ges du en värdefull träning i relevanta färdigheter i vår tid och samhälle, inte minst förmåga att överblicka, sammanställa och presentera stora mängder information både muntligt och skriftligt. Sådana färdigheter är betydelsefulla vare sig du vill ägna dig åt forskning, journalistik, läraryrket, utredningar eller kulturarvsarbete.

Ämnet historia ges som fristående kurser eller som del i program på både grundnivå och avancerad nivå.