Högt söktryck till många av höstens utbildningar

Nu är första urvalet klart till höstterminen 2022. Totalt antal antagningar vid Uppsala universitet är 61 708. Jämfört med 63 255 antagningar till höstterminen 2021 är det en minskning med 2,4 procent. Kandidatprogrammet i freds- och utvecklingsstudier har seglat upp som en av utbildningarna med högst meritvärde.

De mest eftertraktade utbildningarna med högst meritvärde är precis som förra året läkarprogrammet, psykologprogrammet, juristprogrammet och civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi. Förra året var det Ekonomie kandidatprogrammet som kom på femte plats, men i år fick det lämna plats åt kandidatprogrammet i freds-och utvecklingsstudier.

Vad kan det bero på?
– Det är svårt för oss att spekulera i, men kanske finns ett ökat intresse på grund av kriget i Ukraina. Programmet har ju inriktning på konfliktlösning, säger Sara Rosenquist, enhetschef vid Studentavdelningen.

Ökning för ingenjörsutbildningar

En annan nyhet för i år är att flera utbildningar har fått högre meritvärde i gruppen som söker på sina resultat från högskoleprovet. På tredje plats kommer en rad utbildningar – bland annat civilingenjörsprogrammen i teknisk fysik, system i teknik och samhälle och molekylär bioteknik.

– Det är många program som har ökat, vilket visar att vi har populära program med högt söktryck och sökande med höga meritpoäng. Det är positivt för Uppsala universitet, säger Sara Rosenquist.

Minskat antal sökande

Totalt ses dock en minskning av antalet sökande. Antagningarna till Uppsala universitet har minskat till 61 708 från 63 255 antagningar förra året, en minskning med 2,4 procent. Campus Gotland har 6 937 antagningar, en minskning med 15,2 procent jämfört med höstterminen 2021 då Campus Gotland hade 8 180 antagningar i första urvalet.

Totalt i landet ses en minskning med drygt 14 000 personer eller 4,7 procent jämfört med hösten 2021, visar statistiken från Universitets- och högskolerådet, UHR.

Det går dock inte att jämföra siffrorna, eftersom statistiken från Uppsala universitet visar antal antagningar, vilket inte är samma sak som antal antagna individer. En person kan ha antagits till flera kurser och program.

Programmen med högst meritvärden – topp fem HT2022

Grupp BI – sökande med gymnasiebetyg utan kompletteringar

• Läkarprogrammet (22,29)
  • Psykologprogrammet (22,08)