Flying Seeds - japansk landart i Botaniska trädgården

Uställningen Flying seeds pågår 24 maj till 11 september.

Sex individuella landartverk och ett gemensamt uppförs just nu i Botaniska trädgården i Uppsala. Det är en grupp inbjudna japanska konstnärer som inspirerats av trädgården och även av Carl Peter Thunbergs resor till Japan under slutet av 1700-talet. Under en dryg veckas tid skapas den platsbyggda konsten till årets sommarutställning Flying Seeds i området runt Linneanum.

– Nu är vi igång, och det är helt underbart. Konstnärerna är internationellt etablerade landartkonstnärer och har stor erfarenhet av att jobba i det offentliga rummet både i Japan och utomlands. Det har läst in sig mycket på både Carl Peter Thunberg och Carl von Linné och har inspirerats av det i sina verk. Till exempel kommer det gemensamma verket att delvis utgöras av lind från Linneträdgården, säger Kajsa Haglund, ordförande för KRO Uppland och en av kuratorerna för utställningen.

Utställningen är ett samarbete med konstnärerna Nobumichi Achi, Hiroshi Kakizaki, Masako Suenaga, Yoko Tamura, Naoko Yako och Ikuo Watanabe, inbjudna från Hokkaido i Japan, varav fem av dem är på plats i Sverige. De har under flera år arbetat tillsammans med utställningens båda projektledare Kajsa Haglund och Narek Aghajanyan, som själva är konstnärer. 2018 var de svenska konstnärerna i Japan, och 2019 deltog några av de japanska konstnärerna vid landartutställningen Crossroads i Österbybruk.

Skapas på plats

Landart är en konstform där konsten skapas på plats utifrån de förutsättningar och ibland även material som finns på platsen. Den del av botaniska trädgården som skulpturerna kommer att uppföras i, donerades av kung Gustav III till Uppsala universitet 1787 på uppmaning av forskaren Carl Peter Thunberg, för att användas som botanisk trädgård. Carl Peter Thunberg studerade under Carl von Linné och reste bland annat till Japan, där han samlade in växter och så småningom skrev landets första flora.

Utställningens namn Flying Seeds anspelar på fröns roll som representanter för nästa generation, för framtiden. Namnet ska också symbolisera de frön som Carl Peter Thunberg samlade in i Japan i slutet av 1700-talet och som han tog med sig till Botaniska trädgården i Uppsala. Dessa frön spirade till en nyfikenhet inför Japan och bidrog till förståelse och utbyte mellan Sverige och Japan.

Erkända för sitt arbete

Alla de deltagande konstnärerna är erkända för sitt arbete inom landart och skulptur. Några av dem är också skolade i Ikebana. Nu skapar de alltså, av växter från de linneanska trädgårdarna och svensk natur, verk som kommer att placeras i näckrosdammen vid Linneanum och runt Sorbusplan.

– Vi kommer att få se en blandning av skulptural konst på öppna ytor i Botaniska trädgården och konst i nära koppling till den omgivande miljön där man inne bland trädens lövverk upplever konsten mitt i den, säger Per Erixon, utställningsansvarig i Uppsala linneanska trädgårdar.

Utställningen Flying Seeds invigs av Uppsala universitets rektor Anders Hagfeldt i närvaro av Mr Koji Tahara, ambassadråd för Japans ambassad, tisdag 24 maj och pågår sedan till 11 september.

Utställningen finansieras av Region Uppsala, Uppsala universitetet, Uppsala kommun och Lilla Japan.

Elin Bäckström

Om Flying seeds

Konstnärer: Nobumichi Achi, Hiroshi Kakizaki, Masako Suenaga, Yoko Tamura, Naoko Yako och Ikuo Watanabe från Hokaido, Japan.
Datum: 25 maj – 11september 2022, kl 7-21 varje dag.
Plats: i parken runt Linneanum, Botaniska trädgården, Villavägen 6

Några programpunkter:
19 maj Artist talks, konstnärerna Nobumichi Achi och Naoko Yako berättar om sin egen konst och om Ikuo Watanabe konstverk i utställningen. Orangerisalen
23 maj Artist talks, konstnärerna Hiroshi Kakizaki, Masako Suenaga och Yoko Tamura berättar om sina verk i utställningen. Orangerisalen.
24 maj Invigning, med Uppsala universitets rektor Anders Hagfeldt, och Mr Koji Tahara, ambassadråd för Japans ambassad.
25 maj Konstnärerna visar utställningen
2 juni Kuratorerna Kajsa Haglund och Narek Aghajanyan visar utställningen.
10 september Kulturnatten – Workshop för barn och ungdomar, med utgångspunkt i utställningen.