Undvik förbud – föräldrar får tips om barn och vikt

En utmaning är att många barn kommer in i kräsna perioder och till exempel vägrar att äta grönsaker. Då gäller det att exponera, berömma och uppmuntra många gånger och på olika sätt..

Övervikt hos barn blir allt vanligare och många föräldrar brottas med hur de bäst kan hjälpa sitt barn. Paulina Nowicka, professor i kostvetenskap vid Uppsala universitet, har skrivit en bok full med användbara tips – till exempel att undvika förbud och ha stort tålamod.

Paulina Nowicka, professor i kostvetenskap vid
Uppsala universitet. Foto: Mikael Wallerstedt

Efter tjugo års forskning om övervikt hos barn och ungdomar, har nu Paulina Nowicka kommit ut med boken ”Hälsovikt för ditt barn”, en populärvetenskaplig bok som riktar sig till föräldrar.

– Det är många föräldrar som hör av sig till mig med frågor om vikt och är oroliga. Samtidigt finns det evidensbaserade källor, så jag ville skriva en bok som bygger på aktuell vetenskap och beprövad erfarenhet.

En vanlig fråga är vad man ska göra om man har ett barn som lätt går upp i vikt och ett som tvärtom har svårt att gå upp i vikt. Andra undrar hur man ska göra om ens barn vill äta hela tiden. Går det att begränsa ätandet utan att riskera att det leder till ätstörningar?

Bäst att börja tidigt

Det finns ingen metod som passar alla föräldrar, betonar Paulina.

– Boken är ingen manual, snarare massor av olika tips som kan funka just för din familj. Jag tror det bästa tipset är att börja med små steg och inte vända upp och ned på tillvaron. Ett annat tips är att undvika förbud, till exempel att inte ta bort godis helt, för då blir man väldigt fokuserad på godis.

Idag har 10–20 procent av barnen i Sverige utvecklat övervikt. I vissa områden är det ännu fler och ju högre grad av övervikt, desto mindre sannolikhet att barnet växer ur det. Forskning visar att det är bäst att börja tidigt om man vill göra förändringar mot en mer hälsosam livsstil.

– Har man hög grad av övervikt även som ett litet barn, till exempel som treåring, är det bra att redan då göra förändringar. Det är bra för hela familjen men extra bra för det lilla barnet.

Svart bälte i tålamod

Att se över dryckerna räcker ofta långt, men även maten kan behöva varieras. En utmaning är att många barn kommer in i kräsna perioder och till exempel vägrar att äta grönsaker. Då gäller det att inte ge upp, menar Paulina Nowicka.

– Förutom att föräldrar själva är den största förebilden så gäller det att, som jag skriver, ha ett ”svart bälte i tålamod”. Att exponera, berömma och uppmuntra många gånger och på olika sätt. Det smakar inte gott den första, andra och 28:e gången men sedan vänjer sig barnet vid konsistensen.

Det här är första gången hon skriver en populärvetenskaplig bok. Viljan att skriva för en bredare publik har växt fram under åren.

– Som forskare skriver jag vetenskapliga artiklar till en väldigt snäv publik, med mycket statistik, mycket nyanseringar och ett begränsat antal ord. I en medicinsk artikel har man kanske 3 000 ord men i den här boken har jag 60 000 ord.

Vill inte komma med pekpinnar

På förläggarens uppmaning har hon skrivit till föräldrar och inte om föräldrar, och hon har lagt ned extra arbete på kapitel om känsliga ämnen som amning och välling. Det gäller att inte öka skuldbördan på föräldrar.

– Det finns så otroligt många böcker med pekpinnar och jag vill inte att det ska vara ytterligare en sådan bok. På så sätt tror kan boken uppfattas som lite otydlig. Jag skriver att i vissa familjer funkar det här jättebra, men du som föräldrar måste fundera över vad som funkar i din familj. Det är en dialog med föräldrar, för det finns inga patentlösningar, säger Paulina Nowicka.

Ska hon ge en enda patentlösning, som brukar ge effekt i 90 procent av alla familjer så är det den här:

– Försök att inte ha godis på vardagar och framför allt inte ha godis- och chipspåsar fullt synliga. Det blir så mycket enklare och man slipper bråk.

Annica Hulth

Ny bok

”Hälsovikt för ditt barn” ges ut av förlaget Bonnier fakta. Paulina Nowicka är dietist, familjeterapeut, docent i pediatrisk vetenskap och professor i kostvetenskap och en ledande expert inom sitt fält. I den här boken delar hon med sig av sina samlade kunskaper och erfarenheter från över 20 år inom området.