Ukrainska forskare får hjälp av Scholars at Risk

Bildtext

Anna Jonsson Cornell, professor i komparativ konstitutionell rätt vid Juridiska fakulteten, arbetar för tillfället intensivt tillsammans med organisationen Scholars at Risk för att stötta ukrainska forskare.

Uppsala universitet samverkar sedan en tid tillbaka med hjälporganisationen Scholars at Risk (SAR – Sverigesektionen) där arbetet nu intensifieras med att lokalisera och hjälpa utsatta forskare på flykt från och i Ukraina. Anna Jonsson Cornell vid universitets Juridiska fakultet är en av dem som arbetar hårt med att samordna insatserna för att nå ut med information och stöd.

- Det är av största vikt att hjälpa här och nu, men också att få igång det långsiktiga arbetet med att se till att fri forskning kan bedrivas i Ukraina, säger hon. Anna har länge forskat om demokrati och mänskliga rättigheter med fokus på Ryssland.

- Man kan fråga sig vad det innebär för forskning och högre utbildning om kriget i Ukraina blir långvarigt? Omvärlden har en mycket viktig roll att spela för att bidra till ett fritt och demokratiskt Ukraina och för att säkerställa att forskare och studenter kan fortsätta bedriva sin vetenskapliga verksamhet, avslutar Anna Jonsson Cornell.

Mer om Scholars at risk

Maria Cicilaki