Digital källkritik viktigt i krigstider

Thomas Nygren, medlem i EU:s expertgrupp mot desinformation, råder alla att vara vaksamma när det gäller uppgifter från kriget i Ukraina eftersom det pågår ett propagandakrig.

Hallå där... Thomas Nygren, medlem i EU:s expertgrupp mot desinformation och professor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Hur ser du på den situation som uppstått med kriget i Ukraina?

– Man ska vara medveten om att det pågår ett propagandakrig där det florerar massor av lögner och manipulationer. Det är ett ganska högt tonläge i sociala medier och många gör uttalanden och inlägg på saker som de inte själva har kunskap om. Många gör det förstås i den goda viljan att bidra och engagera sig.

– Jag bär själv med mig det gamla citatet att krigets första offer är sanningen. Det citatet är lika aktuellt idag, man måste räkna med särskilt mycket felaktiga uppgifter i det här läget. Av propagandaskäl ljugs det som ett led i informationskrigföringen och det är svårt att bekräfta uppgifter i rådande situation.

Hur tycker du att man ska hantera den flod av information och uppgifter som kommer om situationen i Ukraina?
– Man behöver hålla huvudet kallt och vara vaksam trots att det nästan är omänskligt med tanke på vad som händer. Man behöver ställa sig de grundläggande frågorna om vem som står bakom uppgifterna och vad syftet är. Är det saklig information eller är syftet att man ska agera, känna eller göra något? Men i den här situationen blir det extra svårt eftersom det är viktigt att engagera sig samtidigt som det kommer mängder av uppgifter som ännu inte är bekräftade.

Finns det inga enkla, snabba metoder för att avgöra sanningshalten?
– Det finns kraftfulla verktyg och metoder för att undersöka sanningshalten i både film, bild och uppgifter som används bland annat av journalister. Men det tar lång tid och kräver mycket resurser och vi vanliga människor behöver främst andra som gör det åt oss. Vi får huvudsakligen förlita oss på kanaler som gör sitt jobb och vara mer vakna än vanligt när det gäller direktrapportering via sociala medier.

Men borde vi inte vara vana vid att göra digital källkritik själva?
– Tyvärr visar upprepade forskningsstudier att vi människor är sämre på att hantera digital källkritik än vi själva tror. Ett problem är att vi inte får någon feedback från sociala medier. När vi trott på något som visar sig inte stämma så kommer det inte någon rättelse som kan hjälpa oss att se våra egna begränsningar.

Anders Berndt