Materialföretag i Uppsala lanserar specialtandkräm

Det pågår utveckling av fler produkter som samtliga kommer att ha Caposal som genomgående ingrediens, berättar Håkan Engqvist, professor i materialvetenskap vid Uppsala universitet.

Hallå där… Håkan Engqvist, professor i materialvetenskap vid Uppsala universitet och medgrundare till Psilox, företaget som tar nya biomaterial till dentalmarknaden och nu lanserat sin första produkt under varumärket Caposal.

Vad gör Psilox?
– Psilox är ett Uppsalabaserat materialbolag som startade 2013. Vi tillverkar ett biokeramiskt pulver som används inom tandvård och som vi varumärkesskyddat som Caposal. I den första produkten används materialet för att motverka känsliga tandhalsar och kan helt enkelt hjälpa personer att bli fria från obehagliga ilningar i tänderna. Vi arbetar nätverksbaserat med partners som utvecklar och tillverkar slutanvändarprodukterna, där vi fungerar som en råvaruleverantör av Caposal.

Biomaterialet ni tagit fram är patenterat, vad gör det speciellt?
– Det är ett pulver som består av kalciumfosfat och vi tillverkar pulvret med en väldigt specifik form och storleksfördelning. Kornen vi tillverkar är runda och väldigt små.

Hur kommer det sig att biomaterialet hamnat i en tandkräm?
– Materialet har ett brett användningsområde men vi har valt att börja med dentala produkter eftersom storleken, den sfäriska formen och den kemiska sammansättningen passar utmärkt för att täppa igen öppna tandhalsar och ger en bra miljö för att återskapa tandvävnad. Konkurrerande teknologier är baserade på andra kemiska sammansättningar, kornformer och storlekar alternativt på proteiner som fastnar på tandytan.

Vad är det för forskning som ligger bakom?
– Det är forskning kring framställningsmetoder av kalciumfosfatsalter där vi arbetar med en ny utfällningsmetod. Vi har jobbat med den här forskningen länge, en bra bit över 10 år nu.

Vad händer vid Psilox nu?
– Psilox utvecklas väldigt bra och har byggt upp en produktionsanläggning i Uppsala. Det är ett väldigt starkt fokus på att kunna tillverka tillräckligt med material för att möta nuvarande och framtida behov. Dessutom pågår utveckling av fler produkter som samtliga kommer att ha Caposal som genomgående ingrediens.

Sara Gredemark

Fakta: Psilox

• Psilox grundades 2013 av holdingbolagen vid Uppsala universitet och Göteborgs universitet, det nationella kompetenscentret Biomatcell samt forskare, varav 2 är verksamma forskare vid Uppsala universitet.
  • Psilox har kontor och produktionsanläggning på Ultunaområdet i Uppsala med fem medarbetare.