Muataz Lafta är Årets Uppsalastudent 2021

Muataz Lafta studerar till läkare och har utsetts till Årets Uppsalastudent 2021.

Årets Uppsalastudent läser termin nio på läkarprogrammet, är väldigt intresserad av hjärnan och har redan börjat doktorera. Dessutom har han grundat flera studentföreningar och genom olika kanaler informerat unga om hälsa och narkotika.

Muataz Lafta är 23 år och kommer från Eskilstuna. Han blev tidigt intresserad av forskning och kombinerar nu läkarutbildningen med forskarprogrammet Early Doctorate at Uppsala University där han bedriver doktorandstudier inom neurovetenskap på deltid. I framtiden skulle han gärna vilja ägna sig åt neurokirurgi.

Utmärkelsen Årets Uppsalastudent delas ut av Anders Walls stiftelse. Enligt stadgarna kan priset delas ut till en person som utvecklat entreprenörskap med anknytning till sin utbildning eller en person som utmärkt sig för goda, kreativa insatser vid universitetet, deltagit i kår och/eller nationsliv eller gjort särskilda insatser till stöd för andra studenter. Till utmärkelsen hör ett stipendium på 125 000 kronor.

Motiveringen lyder:
”Under sin utbildning har Muataz särskilt intresserat sig för kirurgi, vilket ledde till att han 2019 grundade Kirurgiska föreningen Uppsala, för att främja intresset för kirurgi och underlätta för studenter att komma i kontakt med kirurgisk verksamhet. Genom hans engagemang som ledamot i Svensk kirurgisk förening för läkarstudenter har han även kunnat etablera samarbeten med andra kirurgiska studentföreningar. Under 2021 startade Muataz föreningen Studenter i forskning Uppsala, med syfte att erbjuda stöd för studenter som forskar och öka samarbetet mellan studenter från olika utbildningar. Föreningen fungerar som en plattform för studenter på läkar-, biomedicin- och apotekarprogrammet. Hälsofrämjande frågor är något som driver och intresserar Muataz. Genom Stiftelsen Choice har han besökt grund- och gymnasieskolor för att prata om ungas hälsa och riskerna med alkohol, narkotika och tobak. Han har även engagerat sig som informatör i Föräldraföreningen mot narkotika i Uppsala och Svenskar och invandrare mot narkotika i Stockholm.”

Stipendiet överlämnas vanligen i samband med den årliga Anders Wall-föreläsningen i entreprenörskap men då höstens föreläsning ställdes in sker utdelningen istället vid stiftelsens digitala stipendieceremoni den 10 mars nästa år. Muataz Lafta blir också medlem av stipendiatnätverket Wallumni, bestående av tidigare Anders Wall-stipendiater inom naturvetenskaplig forskning, entreprenörskap, landsbygdsutveckling och musik.

Läs mer om utmärkelsen Årets Uppsalastudent.

Linda Koffmar