”Jag har fått en otrolig start på karriären”

Martina Sjölander är Female Leader Engineer 2021

Hallå där… Martina Sjölander, student vid masterprogrammet i industriell analys och andra studenten i rad vid Uppsala universitet som blir utsedd till årets Female Leader Engineer.

Grattis till utmärkelsen årets Female Leader Engineer 2021! Hur känns det?
– Tack! Jag är otroligt tacksam och stolt över denna utmärkelse, det känns väldigt stort. Fantastiskt roligt att vara den andra Uppsalastudenten i rad som får utmärkelsen. Det är kul att studenterna från Uppsala universitet framhävs i dessa sammanhang eftersom det är viktigt att vi jobbar med att få in fler kvinnliga ingenjörer på ledande positioner och i näringslivet.

Du tilldelas priset för att du visat god förmåga att leda och engagera team, hur är du som ledare?
– Som ledare är jag trygg och lugn. Jag upplever mig ganska lyhörd för min omgivning och har en förmåga att se hur jag kan stötta och leda teamet eller individen på bästa sätt.

Varifrån kommer dina ledaregenskaper?
– Jag har delvis fått äran att leda team i skolan, men jag har även lärt mig mycket som gruppchef i Försvarsmakten. Det har varit givande ledarskapserfarenheter, men i grund och botten har min familj påverkat mig otroligt mycket till den jag är idag, vilket jag är oerhört tacksam för.

Female Leader Engineer är ett ledarskapsprogram som varje år belönar en kvinnlig civilingenjörsstudent, vad är det viktigaste du tar med dig från programmet?
– Programmet har utmanat mig och fått mig reflektera mycket kring hur jag är som person och ledare och vad jag värdesätter i min omgivning och hos mig själv. Det är en fantastisk möjlighet att ha fått lära känna dessa stora industriföretag och knyta många nya kontakter. Det kanske viktigaste jag tar med mig är alla fina och starka personer och deltagare jag träffat och fått lära känna, som jag hoppas finns kvar länge i mitt liv.

På vilket sätt kommer utmärkelsen att påverka din framtida karriär?
– Jag har nu fått en otrolig start i karriären genom att få skapa ett unikt traineeprogram hos tre av partnerföretagen, som jag dessutom får välja själv. Det kommer bli ett tufft beslut. Det kommer ge mig en fantastisk lärorik insyn i de stora industriföretagen och en möjlighet att verkligen hitta rätt spår i livet. Att även få ta del av en väletablerad ledarskapsutbildning med Kvinnokompetensen (ett svenskt företag med över 30 års erfarenhet av att utveckla och träna ledare och chefer i näringsliv och samhälle.) kommer inte bara utveckla mitt ledarskap utan även mig själv som person. En otrolig start på karriären helt enkelt.

Sara Helperin