Ny stiftelse för de akademiska traditionerna

Här står Bonnie Nilhamn tillsammans med rektor Anders Hagfeldt framför studenternas fanborg i universitetshuset i samband med universitetets födelsedagsfirande den 7 oktober 2021.

Systrarna Bonnie och Sandy Nilhamn har donerat pengar till en stiftelse för främjande av de akademiska traditionerna vid Uppsala universitet. Stiftelsen ska framför allt dela ut stipendier till fanbärare.

– Jag har velat instifta ett stipendium för fanbärare ända sedan jag var ordförande för fanbärarkonventet under min studietid på Uppsala universitet, berättar Bonnie Nilhamn som idag är doktorand i arkeologi vid Helsingfors universitet.

Stiftelsen "Systrarna Bonnie och Sandy Nilhamns stiftelse för främjande av de akademiska traditionerna vid Uppsala Universitet" ska framför allt främja en aktiv fanborg med fanbärare från samtliga studentnationer och studentkårer anknutna till Uppsala universitet.

Både Bonnie och Sandy Nilhamn har varit fanbärare för Norrlands nation och aktiva i fanbärarkonventets presidium.

Studenternas fanborg

– Som fanbärare är man alltid där och hjälper till, man försöker alltid ställa upp men man har inte alltid råd. Man kanske behöver kemtvätta fracken eller har tappat bort sina handskar, allt det måste man stå för själv som student. Samtidigt är fanbärarna en fin tradition och viktig del av universitetets ceremonier som vi måste värna om.

Fanbärarna från Uppsalas studentnationer och studentkårer bildar tillsammans studenternas fanborg. Fanborgen deltar vid universitetets olika ceremonier som till exempel doktorspromotioner och professorsinstallationer. De brukar också delta vid statsbesök som delvis förläggs till Uppsala. Fanborgen är också med i studentceremonier och Valborgsfirandet.

Glada minnen som fanbärare

I samtalet berättar Bonnie Nilhamn om några minnen från sin tid som fanbärare vid Uppsala universitet.

– Jag gick och småpratade med Kofi Annan, dåvarande generalsekreterare för FN, på väg till kransnedläggningen vid Dag Hammarskjölds grav. Ett annat minne är att kungen ofta kom fram till mig och pratade eftersom han kände igen Norrlands fana, han är ju hertig av Jämtland. En gång räddade han mig från att snubbla i en trappa i en procession där jag gick precis framför honom och trampade på klänningsfållen. Så inte fanan skulle falla på golvet som han sade.

– När jag och min syster pratar om studenttiden är det tiden som fanbärare vi hela tiden kommer tillbaka till. De år jag var vice ordförande och ordförande för Fanbärarkonventet var mina bästa år vid universitetet.

Som fanbärare får man delta i middagar på Uppsala slott men fanbärarna fick tidigare inte sitta i rikssalen utan i den mindre salen intill eller på balkongen.

– Som vice ordförande för Fanbärarkonventet pratade jag med universitets ceremonimästare Per Ström och argumenterade för att fanbärarna, precis som marskalkarna borde sitta i stora salen. Och så blev det och det var helt underbart. Det är nog det jag är mest stolt över från min tid som fanbärare.

Stipendier för fanbärare

Med tanke på sin tid som fanbärare har systrarna Bonnie och Sandy Nilhamn donerat en halv miljon kronor till en stiftelse för att främjande av de akademiska traditionerna vid Uppsala universitet.

– Vi hade pengar över och summan motsvarar ungefär en ny Volvo. Det här ligger mig varmt om hjärtat så jag kan ha kvar min gamla bil istället, säger Bonnie Nilhamn leende.

Stiftelsens avkastning ska gå till två eller flera stipendier för personer som aktivt deltagit i att upprätthålla de akademiska traditionerna.

– Tanken är stipendierna främst ska gå till fanbärare men det kan även vara andra som upprätthållit de akademiska traditionerna. Det är ett större stipendium för den som gjort sig välförtjänt av det genom sitt engagemang och ett mindre uppmuntrande stipendium för fanbärare som behöver stöd med till exempel klädesvård.

Du är ganska ung för att donera medel och starta en stiftelse?
– Ja, det flesta donerar nog i sitt testamente och pengarna överlämnas när man har dött. Men jag och min syster tycker det är roligare att använda pengarna nu än senare och känna en aktiv koppling till Uppsala universitet.

Anders Berndt

Stiftelse för akademiska traditioner

• Medlen från stiftelsen "Systrarna Bonnie och Sandy Nilhamns stiftelse för främjande av de akademiska traditionerna vid Uppsala Universitet" förvaltas av Uppsala Akademiförvaltning. Beslut om stipendierna tas av ordförande för fanbärarkonventet, studenternas övermarskalk och universitetets ceremonimästare.
  • Traditionen med fanor vid Uppsalas studentnationer började under tidigt 1800-tal. Första gången alla tretton studentnationer representerades med egna fanor var 1843. Inomhusfanorna, som de på bilden, är broderade på siden. För utomhusbruk finns stormfanor som är mindre och mer stryktåliga.
  • Fanbärarkonventet är ett underkonvent till Kuratorskonventet. Kuratorskonventet i sin tur är samarbetsorgan för Uppsalas tretton studentnationer