Han letar tecken på teknologi från andra civilisationer

Eric Zachrisson pekar på en skärm som ser ut som en stjärnhimmel.

Erik Zackrisson söker i sin forskning av himlen efter tecken på teknologiskt framstående livsformer. Foto: Mikael Wallerstedt

Hallå där… Erik Zackrisson, docent vid institutionen för fysik och astronomi, vars forskningsprojekt söker efter intelligent liv i rymden. Du är Sveriges första SETI-forskare. Vad innebär det?

– Bakgrundstoryn är att SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence) började som naturvetenskapligt fält omkring 1960 då USA och Sovjet startade upp och de har hållit på sedan dess. Men det har gått betydligt långsammare i Europa. Det första SETI-försöket gjordes i Sverige 2013 av mig och en kollega vid Stockholms universitet och sedan har det lågintensivt rullat på. Det finns i nuläget två SETI-projekt i Sverige.

Hur definierar ni intelligent liv?
– Astronomer definierar intelligent liv med de som är intelligenta nog att bygga en radiosändare, så de måste alltså vara teknologiskt avancerade.

Vilka metoder ska ni använda?
– Under årtionden gick SETI-fältet ut på att leta efter signaler från utomjordingar. Det har pågått i 60 år och ingenting har hänt. En alternativ approach är att söka efter tecken på teknologi i rymden, där någon har byggt något som inte ser naturligt ut. Vi kan upptäcka sådant på mycket längre avstånd och det behövs ingen intention hos den andra civilisationen att försöka ta kontakt med oss.

Kan du förtydliga det?
– Vad vi letar efter är Dysonsfärer. Det är en idé som går ut på att en civilisation som vill växa sig större och större till slut får energiproblem. En väldigt avancerad civilisation kan då skapa en sfär av satelliter för att ta till vara på energin från stjärnan vilket får den att börja se annorlunda ut i teleskop.

Hur gör ni rent konkret?
– Under årtionden har man skannat av alla delar av himlen och har en massa data över varje objekt. Det mest tidseffektiva sättet är att leta igenom katalogerna som finns och inte göra några nya observationer förrän man hittat en bra kandidat. Så vad vi hittar är konstiga stjärnor som inte beter sig som stjärnor förväntas göra. Vi kan studera hur mycket ljus en stjärna sänder ut i olika väglängder och se hur ljuset varierar över tiden. Vi använder maskininlärningstekniker för att sålla igenom materialet på rätt sätt.

Varför är det viktigt att hitta intelligent liv i rymden?
– Att vi söker efter liv i rymden är i grund och botten av nyfikenhetsskäl. Är vi ensamma eller inte?

Finns det några tecken som tyder på att intelligent liv skulle kunna finnas?
– Vi hittar ovanliga grejer i rymden, ibland nya astrofenomen. Men ska man hårdra det visar alla mätningar som gjorts sedan 60-talet på att det finns ingenting; rymden är steril.

Åsa Malmberg