Årets alumn Jenny Larsson är vd och miljökämpe

Internationella kontakter och samarbeten är en del av Jenny Larssons vardag.  Som ledare arbetar hon för mångfald och jämlikhet, något som också lyfts fram i motiveringen till utmärkelsen Årets alumn.

Internationella kontakter och samarbeten är en del av Jenny Larssons vardag. Som ledare arbetar hon för mångfald och jämlikhet, något som också lyfts fram i motiveringen till utmärkelsen Årets alumn.

Miljöintresset väcktes tidigt för Jenny Larsson, som är Årets alumn 2021 vid Uppsala universitet. Som vd för Hitachi ABB Power Grids i Sverige arbetar hon för ett fossilfritt samhälle – men också för mångfald och ett inkluderande ledarskap.

”Jenny Larsson gör en lysande ingenjörskarriär och är en förträfflig förebild för universitetets studenter med sin karriärväg, sitt miljöintresse, gedigna ledarskap och engagemang”. Så står det i motiveringen till att Jenny Larsson får utmärkelsen Årets Alumn.

Den 5 oktober kommer hon till Uppsala och håller en föreläsning med titeln Ett ekosystem av teknologi och människor – för hållbara framsteg. Föreläsningen direktsänds på www.uu.se/aretsalumn med start klockan 18.30. Två dagar senare, den 7 oktober, tar hon emot utmärkelsen vid en ceremoni i universitetshuset.

Jenny Larssons miljöengagemang började redan 1986, med Tjernobylkatastrofen som inträffade när hon var tolv år. Hon bodde i Gävle och såg på nära håll förödelsen som följde i kärnkraftsolyckans spår.

– Det föll ett radioaktivt regn över stora delar av Sverige och väldigt mycket i Gävletrakten där jag bodde. Det blev så påtagligt för mig, min familj och mina vänner att det kunde inträffa saker som påverkar vår miljö och oss människor. Det var då insikten kom att jag vill jobba med det proaktiva och med miljöfrågor.

Hon utbildade sig vid Uppsala universitet och 1998 tog hon civilingenjörsexamen i miljö- och vattenteknik. Efter flera år på Vattenfall och tre år som vd för Gotlands Energi AB kom hon 2018 till ABB Power Grids. Två år senare blev hon vd och samma år skapades ett Joint Venture tillsammans med Hitachi. Det globala företaget Hitachi ABB Power Grids bildades med Jenny Larsson som vd i Sverige.

– Vi står för den teknologi som kan möjliggöra omställningen till ett fossilfritt samhälle via elektrifiering, som ju är nödvändigt för att sänka fossila utsläpp i olika sektorer. Energisektorn är en väldigt stor del av vår kundkrets men vi jobbar också direkt mot industrikunder och kunder inom transport och infrastruktur, säger Jenny Larsson.

Det kan till exempel handla om att överföra energi mellan olika länder eller från vindkraftparker i havet till fastlandet. Då används HVDC-teknologi, som kan överföra väldigt stora mängder el långa sträckor till låga förluster. Ett annat exempel är den digitala intelligensen i elnätet där företaget jobbar med många olika lösningar.

Jenny Larsson är vd i Sverige för Hitachi ABB Power Grids. Här signerar hon ett strategiskt partnerskap mellan företaget och Uppsala universitet i augusti 2020.

I Sverige finns 4 000 medarbetare och globalt jobbar 36 000 personer på företaget, så internationella kontakter och samarbeten är en del av Jenny Larssons vardag.

Som ledare arbetar hon för mångfald och jämlikhet, något som också lyfts fram i motiveringen till årets alumn: ” I sina olika befattningar har hon drivit jämställdhets- och mångfaldsfrågor och aktivt arbetat för att få in fler kvinnor på ledande positioner”. För henne är det en självklarhet att jobba aktivt med dessa frågor.

– Att möta medarbetare med respekt och intresse oavsett vad man arbetar med inom en organisation är en ledstjärna för mig. Det är viktigt att jobba tillsammans som ett lag. Vi behöver också vara olika, med olika bakgrunder. Då blir vi ett mer innovativt och kreativt företag, som får fram det som kunderna vill ha.

När hon ser tillbaka på studietiden i Uppsala minns hon den stora bredden och hur roligt det var att träffa studenter från många olika utbildningar på nationerna. Framför allt minns hon gemenskapen på utbildningen.

– Vi fanns där för varandra. Jag minns hur vi var varandras vardag. Vi kom från olika delar av landet och alla var väldigt olika men kamratskapen var stark.

Är det något särskilt du lärde dig i Uppsala, som du sedan haft nytta av?
– Ja, massor. Lärarna och professorerna låg i framkant när det gällde hållbarhetsfrågorna och miljökunnandet. När jag läste utbildningen var det långt ifrån alla organisationer och företag som hade hållbarhet på agendan överhuvudtaget. Men för oss var det en naturlig del av utbildningen som vi fick med oss i ryggraden när vi sedan gick vidare. Det tycker jag har varit värdefullt.

Annica Hulth

Fakta: Jenny Larsson

Karriär i korthet: Civilingenjörsexamen vid Uppsala universitet 1998. Har haft chefsuppdrag sedan 2002 vid Vattenfall, Gotlands Energi och ABB och är nu vd för Hitachi ABB Power Grids i Sverige. Styrelseordförande i Näringslivets Transportråd och ledamot i Elektrifieringskommissionen.

Nation: Norrlands nation, men var också mycket på Östgöta nation för musikens skull.

Intressen: Älskar att vandra i naturen och i fjällen. Lagledare och tränare i barnens fotbollslag, tillsammans med min man, så det blir mycket tid på fotbollsplanen.

Läser just nu: Greta Thunbergs bok No One Is Too Small To Make A Difference, med hennes samlade tal.

Inspireras av: Människor som har mod och törs kliva fram och driva förändring. Ett gott ledarskap och respekt för alla oavsett roll och bakgrund.

Drivkraft i arbetet: Att vara med och bidra till att göra någonting bättre, det kan vara i det lilla eller i det stora. I mitt fall är hållbarhetsfrågorna och miljön centrala.