Stort ERC-anslag till forskning om landryggradsdjurens uppkomst

Per Ahlberg forskar om landryggradsdjurens uppkomst. Här med en fossil käke av den kvastfeniga fisken Polyplocodus – sannolikt en nära släkting till de första tetrapoderna.

Uppsala universitet får ett av bidragen när Europeiska forskningsrådet (ERC) nu har fördelat bidrag inom utlysningen av 2020 års ”ERC Advanced Grants”. Uppsalabidraget på 2,4 miljoner euro går till Per Ahlberg, professor i evolutionär organismbiologi, som forskar om spåren efter våra mer än 360 miljoner år gamla förfäder – de så kallade tetrapoderna – för att förstå mer om landdjurens ursprung.

Totalt 209 forskare i Europa får dela på 500 miljoner euro som delas ut inom 2020 års omgång av ERC Advanced Grants. Bidragen är en del av forsknings- och innovationsprogrammet Horizon 2020 och ges till väletablerade toppforskare som är vetenskapligt oberoende och vars forskningsresultat visar att de är ledande inom sitt forskningsområde. Uppsala universitets Per Ahlberg får bidrag till projektet ”Tracking our ancestors across the Devonian world: a new multidisciplinary approach to the origin of tetrapods”. Han är en av sju forskare vid svenska lärosäten som får bidrag.

Bygger upp internationellt team

Detta är ju fantastiskt, säger Per Ahlberg. Det nya ERC-bidraget gör att vi nu på allvar kan få ett bättre grepp om hur det gick till, och när och var, landryggradsdjuren – de så kallade tetrapoderna – kom upp på land. Vi ska skapa ett internationellt tvärvetenskapligt team med doktorander, postdocs och etablerade forskare med olika expertis inom till exempel fossila ryggradsdjur, växter, sediment, pollen och sporer men också formanalys av fotspår. Tillsammans kan vi skapa oss en sammantagen bild av miljöerna där de levde för mer än 360 miljoner år sedan. Det gör att vi kan få en bättre förståelse av livets historia på jorden och hur landet koloniserades.

Rekonstruktionen visar miljön i den ryska tetrapod-lokaliteten Sosnogorsk, med tetrapoden Parmastega för 372 miljoner år sedan.  Konstnärlig tolkning av hur det kan ha sett ut i Sosnogorsklagunen. Konstnär: Mikhail Shekhanov för Ukhta Museum of Local History.

Tar hjälp av ny avancerad teknik

Den internationella forskargruppen kommer att ha hjälp av tidigare forskning inom området som är ett resultat av Per Ahlbergs tidigare bidrag från ERC. I dessa projekt har forskarna utvecklat ny avancerad teknik där man tagit hjälp av skiktröntgen med så kallad synkrotrontomografi för att skapa extremt högupplösta bilder av fossilens inre.
– Med den nya tekniken har vi byggt upp ett av de starkaste forskningscentren inom detta område i världen. Visualiseringstekniken har betytt oerhört mycket för våra möjligheter att skapa en komplett bild av finstrukturen i fossilen, få information om fysiologi och biologi och på så vis bygga upp en rekonstruktion av djurens mjukvävnad.

Anna Malmberg

Om ERC-anslagen

Europeiska forskningsrådet (ERC)väljer varje år ut och finansierar de bästa, mest kreativa forskarna i alla nationaliteter och åldrar för att driva projekt med bas i Europa. ERC erbjuder fyra centrala bidragssystem: Start, Consolidator, Advanced och Synergy Grants.Europeiska forskningsrådet (ERC)väljer varje år ut och finansierar de bästa, mest kreativa forskarna i alla nationaliteter och åldrar för att driva projekt med bas i Europa. ERC erbjuder fyra centrala bidragssystem: Start, Consolidator, Advanced och Synergy Grants.

Läs mer om 2020 års bidrag inom ERC Advanced Grants