Sista april-firandet i Uppsala ställs in igen

Carolinabacken, klockan 15.00 Sista april förra året. Tyvärr är allt traditionsenligt Sista april-firande i Uppsala inställt även i år.

Förra året ställdes Sista april-firandet i Uppsala in på grund av pandemin. Nu har aktörerna kring valborgsaktiviteterna återigen tvingats konstatera att något säkert firande inte är möjligt. Situationen med Covid-19 är fortsatt allvarlig. Därför har man nu gemensamt tagit beslut att alla aktiviteter kopplade till det traditionsenliga Sista april-firandet i Uppsala ställs in även i år.

Dagarna kring Sista april samlas vanligtvis uppemot 150 000 personer i Uppsalas centrala delar för att ta del av ett traditionsenligt Sista april-firande med forsränning i Fyrisån, sill-luncher, mösspåtagning i Carolinabacken och körsång vid Gunillaklockan .

Bidra till att förhindra smittspridning

Nu har Uppsala kommun i samråd med övriga aktörer inom Sista april-samarbetet i Uppsala gemensamt beslutat att ta ansvar för att bidra till att förhindra smittspridningen genom att begränsa de aktiviteter som leder till större sammankomster även vid årets Sista april.

– Sista april är en stark Uppsalatradition som många sett fram emot men det är tyvärr inte möjligt att fira under rådande smittläge, säger Anders Hagfeldt, Uppsala universitets rektor. Vi måste alla följa gällande riktlinjer och gemensamt ta ansvar för att inte bidra till den redan stora smittspridningen. Så låt oss avstå att fira för allas bästa och hoppas på en vår där det blir möjligt att öppna upp samhället. Vi ses i Carolinabacken 2022!

Målbild för Sista april 2022. Foto: Stewen Quigley

Anna Malmberg

Aktörerna kring samverkan om Sista april i Uppsala

Det finns ingen övergripande arrangör av evenemanget utan programmet vid valborgsfirandet består av många olika aktiviteter från ett flertal arrangörer som samarbetar.

Aktörerna kring samverkan om Sista april i Uppsala består av Uppsala universitet, SLU, Uppsala kommun, Länsstyrelsen i Uppsala län, Destination Uppsala, Region Uppsala, Polisen, Kuratorskonventet i Uppsala och Uppsala universitets förenade studentkårer. Ytterligare ett 40-tal organisationer medverkar. Nu har man gemensamt kommit överens om att ta ansvar för att bidra till att förhindra smittspridningen genom att begränsa de aktiviteter som leder till större sammankomster även under årets Sista april.