Här utvecklas framtidens batterier

Människor som står i ett labb och pratar.

Daniel Brandell i samspråk med kollegorna Reza Younesi och Erik Berg i forskargruppen vid institutionen för kemi–Ångström.

Batteriforskning är en viktig pusselbit för att kunna ställa om till förnybar energi och ett mer hållbart samhälle. Vid Uppsala universitet finns Nordens största forskargrupp inom området. Här forskas det om framtidens batterier – som bland annat kan användas för att driva fordon och lagra energi.

Se filmen: Framtidens batterier

Framtidens batterier är batterier som är säkrare, mer hållbara, rymmer mer energi och håller längre än dagens litium-jonbatterier. Daniel Brandell och Kristina Edström, professorer vid institutionen för kemi–Ångström, berättar mer om forskningen i den här filmen.

– Det som driver mycket av batteriforskningen idag är att det är en så viktig pusselbit för ett hållbart samhälle. Det handlar om energilager för elnätet, det handlar mycket om energilager för fordonsapplikationer, säger Daniel Brandell.

Hur kommer då framtidens batterier att se ut?
– I min vision kommer de att vara betydligt kraftfullare än idag, mer än dubbelt så bra. De kommer samtidigt att leva väldigt länge. Det kommer åldras väldigt långsamt, kanske i 30 år, och ge väldigt mycket energi, säger Kristina Edström.

Annica Hulth

Fakta: Energi

Omställningen till ett fossilfritt energisystem, i Sverige och globalt, är en av vår tids stora utmaningar. Vid Uppsala universitet finns starka miljöer inom allt från tekniker för energiomvandling, lagring, bränslen och energiöverföring, forskning om energieffektivisering och negativa utsläpp, till forskning om samhällets omställning och klimatledarskap.