2000 anmälda till högskoleprovet flyttas till provet i maj

Bildtext

På grund av kraftigt ökad smittspridning av coronaviruset flyttas drygt 2000 anmälda till högskoleprovet från provtillfället den 13 mars till provet den 8 maj. Det gäller personer som ska skriva provet i Göteborg, Stockholm och Uppsala. I övriga landet genomförs provet den 13 mars som planerat.

— Till följd av den kraftigt ökade smittspridningen och skärpta restriktioner behöver antalet deltagare begränsas ytterligare på de aktuella orterna. UHR kommer att fatta beslut om detta efter en nära dialog med de regionala smittskyddsläkarna, berörda provanordnare, Folkhälsomyndigheten och den nationella samordnaren för högskoleprovet. Vi beklagar att en del anmälda inte får skriva provet i mars men de kommer ändå att få möjlighet att skriva högskoleprovet i vår, säger Maria Linna Angestav, vikarierande generaldirektör för UHR.

— Det rör sig om totalt drygt 2 000 personer som istället får skriva högskoleprovet vid provtillfället i maj. Förändringen är möjlig efter en noggrann genomgång av lärosätena, säger Peter Honeth, nationell samordnare för högskoleprovet.

De anmälda som ska skriva provet på de aktuella orterna och har provdatum den 13 mars får i början av nästa vecka besked via e-post. Av de berörda kommer drygt 2000 slumpmässigt utvalda att erbjudas plats vid provet i maj.

Läs mer om vårens högskoleprov på Studera.nu