Internetbaserat stöd hjälpte mot depression

I studien ingick personer med cancer och symtom på depression. Hälften av dem fick tillgång till internetbaserat stöd och hälften fick standardvård.

Ett internetbaserat vårdprogram har visat sig förbättra symtom på depression hos personer med cancer. Programmet har utvecklats och testats av forskare vid U-Care, ett strategiskt forskningsprogram vid Uppsala universitet. Resultaten publicerades nyligen i tidskriften Psycho-Oncology.

Birgitta Johansson är forskare vid institutionen för
immunologi, genetik och patologi, samt vid
institutionen för kvinnors och barns hälsa.

Forskarna har studerat personer med bröst-, tjocktarms- eller prostatacancer. En grupp på 909 personer fick själva rapportera symtom på depression, enligt en viss skala. Det var 27 procent som visade sig ha sådana symtom och bland dem gjordes ett randomiserat (slumpmässigt) urval så att hälften fick tillgång till internetbaserat stöd och hälften fick standardvård.

Den modell som forskarna har utvecklats kallas iCAN-DO och bygger på stegvis vård, berättar forskaren Birgitta Johansson som har lett studien.

– I det första steget får de tillgång till en internetresurs där de får lära sig mer om sjukdomen, behandlingen och egenvårdsstrategier. De kan också ställa frågor till sjuksköterska och skriva i en diskussionsgrupp. I det andra steget får de tillgång till internetbaserad kognitiv beteendeterapi och har regelbunden kontakt med en psykolog. Den här stegvisa proceduren är speciell för vårt projekt, det har vi inte sett att man har gjort via internet tidigare.

Minskade nivåerna av depressionssymtom

Data från gruppen samlades in före randomiseringen och efter en, fyra, sju och tio månader. Det visade sig att stödprogrammet iCAN-DO hade minskat nivåerna av depressionssymptom och andelen individer med symtom på depression efter tio månader, jämfört med resultaten av standardvård. Däremot fanns det inga signifikanta effekter på ångest och posttraumatisk stress.

En del av framgången kan förklaras med att programmet utvecklades i samarbete med den tänkta målgruppen, menar Birgitta Johansson.

– I samband med att vi skulle utforma programmet bildade vi en grupp av personer som hade de diagnoser som ingick som diskuterade upplägget, framför allt i steg 1. De betonade att när de loggade in ville de se att det här vänder sig till personer som har cancer och inte till folk som är oroliga i största allmänhet, att det verkligen riktade sig till dem.

Potential till förbättring

Forskargruppen kommer att fortsätta följa upp hur det går för personerna i stödprogrammet, för att se hur det kan förbättras.

– Det finns en grupp som fortfarande har depressionssymtom, och vi kom inte åt ångestsymtomen, så vi ser en potential för att förbättra den här typen av stöd ytterligare. I vårt nästa projekt, som riktar sig till närstående till personer med cancer kommer vi att jobba ännu mer med att anpassa stödet så att det passar målgruppen, säger Birgitta Johansson.

Är det särskilt viktigt när det gäller internetbaserat stöd?
– Generellt är det en kunskap som har blivit starkare och starkare de senaste 10–15 åren, att man alltid ska försöka involvera den tänkta målgruppen. När stödet finns på Internet har vi ytterligare en faktor vi måste ta hänsyn, till exempel patientgrupper som inte har datorvana.

Annica Hulth

Fakta – U-CARE

• U-CARE är ett strategiskt forskningsprogram vid Uppsala universitet som startade år 2010 av regeringen.
  • Fokus för forskningen är hur personer som drabbats av kroppsliga sjukdomar och deras närstående påverkas psykosocialt och vilken hjälp de behöver för att handskas med olika besvär. Dessutom utvecklas självhjälpsprogram för dessa besvär.
  • Forskarna arbetar också med att utveckla och kontinuerligt förbättra U-CARE-portalen, en internetplattform via vilken det är möjligt att erbjuda och studera effekten av psykosocialt stöd och psykologisk behandling.