Uppsalaprofessor i regeringens referensgrupp om corona och ekonomin

Eva Mörk, professor i nationalekonomi.

På grund av konsekvenserna för ekonomin med anledning av coronavirusets utbrott har regeringen bildat en referensgrupp med forskare inom nationalekonomi. Gruppen kommer att vara rådgivande till finansministern och under 2020 hålla regelbundna möten.

En av referensgruppens medlemmar är Eva Mörk, professor i nationalekonomi vid Uppsala universitet. Hon blev kontaktad av finansministerns statssekreterare som sa att de gärna ville ha med henne i arbetet.

– Jag ser fram emot att få diskutera med de många kloka personerna i gruppen. Jag hoppas att vi kan komma med goda forskningsbaserade råd som hjälper ekonomin att komma igång och att grupper som behöver hjälp får det, säger Eva Mörk.

Johan Ahlenius

Referensgruppen

Referensgruppen ska behandla struktur- och stabiliseringspolitik med anledning av det allvarliga ekonomiska läge som följt av virusutbrottet.

Medlemmar, förutom finansminister Magdalena Andersson som är ordförande, är:

• Professor Lars Calmfors, makroekonomi, Stockholms universitet
  • Professor Karolina Ekholm, internationell ekonomi, Stockholms universitet
  • Professor Olof Johansson-Stenman, offentlig ekonomi, Göteborgs universitet
  • Professor Eva Mörk, arbetsmarknadsekonomi, Uppsala universitet
  • Professor Daniel Waldenström, ekonomisk ojämlikhet, Institutet för Näringslivsforskning
  • Docent Robert Östling, beteendeekonomi, Handelshögskolan i Stockholm