Uppsalaforskning om miljöpsykologi med på Altmetrics topp 100-lista

Bildtext

Topplistor hör säsongen till. När Altmetric släppte sin topp 100-lista över de forskningsartiklar som, enligt deras mätverktyg, diskuterats och delats mest under det gångna året så fanns Uppsalaforskaren Terry Hartigs studie om naturens positiva effekter för hälsan med.

Altmetric publicerar varje år en lista över de vetenskapliga artiklar som fått störst genomslag baserat på omnämnanden på nätet – på Twitter, Facebook, bloggar, i nyhetsartiklar, med mera.

Terry Hartig är professor i miljöpsykologi vid institutionen för psykologi och Institutet för bostads- och urbanforskning. Forskningsstudien, som knep plats 38 på Altmetrics lista, publicerades i Scientific Report i juni och visar att om man tillbringar minst två timmar i naturen per vecka upplever man att man mår bättre både fysiskt och psykiskt.

Läs en kort intervju med Terry Hartig om studien.

Det finns många olika topplistor över forskning som fått stort genomslag under året. Se till exempel topplistor från:
Tidskriften Science
Tidskriften Nature