Internationellt samarbete ett lyft för freds- och konfliktstudier

Klass XVIII, den åttonde gruppen Uppsala Rotary Peace Fellows

Utnämningen till Rotary Peace Center har höjt Uppsalas universitets redan attraktiva masterprogram i freds- och konfliktstudier till absolut högsta nivå. I januari mottar studenten Afaf Doleeb Martin H:son Holmdahls pris för sitt engagemang i Sudans demokratiska utveckling.

Afaf Doleeb, masterstudent i freds- och konfliktstudier tilldelas Martin H:son Holmdahls pris; Uppsala universitet främsta utmärkelse för insatser som främjar mänskliga fri- och rättigheter. Motiveringen betonar Afaf Doleebs stora engagemang i den fredliga proteströrelse som haft avgörande betydelse för Sudans demokratiska utveckling mot ett styre baserat på mänskliga rättigheter. Afaf Doleeb är för närvarande en av arton Rotary Peace Scholars baserade i Uppsala, och har under sin tid vid programmet spelat en central roll i formeringen av en Facebook-grupp som övervakar att Sudans regering följer ingångna avtal.

– Afafs arbete är både imponerande och modigt under denna för Sudan så betydelsefulla tid. Afafs insatser visar också hur nära länkat vårt vetenskapsområde är till aktuella skeenden i konfliktområden, liksom hur våra studenters erfarenheter kan tillföra viktig kunskap i vår studentgrupp, konstaterar Sara Lindberg Bromley, center director vid Uppsala Rotary Peace Center.

2011 utsåg Rotary International Uppsala universitet till världens sjätte internationella Peace Center. Utnämningen, som erhölls i konkurrens med flera av världens högst rankade lärosäten, innebär att ett tiotal stipendiater från hela världen varje år påbörjar Uppsalas mycket eftertraktade masterprogram i freds- och konfliktstudier. Söktrycket till stipendierna är omfattande och urvalsprocessen minutiös.

– Varje sökande ska ha minst tre års erfarenhet av praktiskt fredsarbete, ett starkt engagemang för internationell fred, ledarskapspotential, samt utförligt motivera varför de vill studera vid just vårt program. Efter att Rotary gjort en grundläggande selektion väljer vi bland de tvåhundra starkaste ansökningarna med ambitionen att forma en heterogen grupp där varje deltagare bidrar med olika erfarenheter. Väl på plats breddar stipendiaternas närvaro utbildningens värde för alla, dessutom har vi förmånen att ur Rotarys stora nätverk bereda möjligheter som kommer alla studenter till gagn, tlil exempel genom att välkomna utländska gästföreläsare till programmet, säger Sara Lindberg Bromley.

Av vikt för framtiden

Under sina två år vid Uppsala Rotary Peace Center deltar stipendiaterna även i aktiviteter vid sidan av ordinarie schema. Till dessa hör en Applied Field Experience, förlagd till sommarmånaderna efter det första läsårets studier. Varje stipendiat deltar då i fredsfrämjande aktiviteter någonstans i världen utifrån en egenhändigt formulerad projektplan. Utöver en värdefull insats är det ett tillfälle för varje deltagare att skapa kontakter och att profilera sig inför ett framtida yrkesliv.

Afaf Doleeb

– Jag ägnade min Applied Field Experience åt att utveckla fredutbildningsprogram i Rwanda tillsammans med organisationen Never Again Rwanda, en icke-statlig aktör med fokus på social rättvisa, berättar Afaf Doleeb. Erfarenheten fick mig att inse hur komplicerat fredsbyggande arbete är, liksom hur kombinationen av akademiska och lokala tillvägagångssätt kan göra hela skillnaden. Det var en unik upplevelse som hjälpte mig att bestämma vad jag vill göra i min framtida karriär.

Bland de stipendiater som redan erhållit sin masterexamen vid Uppsala universitet har många valt att ta anställning i just icke statliga fredsbyggande organisationer, flera av dem är verksamma i nära anslutning till konfliktområden. Ytterligare några har valt att bygga vidare på sina akademiska meriter, varav ett par har sökt sig tillbaka till Uppsala för forskarutbildning vid institutionen för freds- och konfliktforskning.

– Idag finns över tusen Rotary Peace Fellows i det bredare nätverket, vilket även kan öppna betydelsefulla dörrar för de andra studenterna vid vårt program. Som Rotary Peace Center bedriver vi nära samverkan med de andra utvalda lärosätena för att kontinuerligt utveckla både urvalsprocessen och programmet i sin helhet, så vårt samarbete med Rotary är verkligen ett tillskott som gagnar oss alla, konstaterar Sara Lindberg Bromley.

Magnus Alsne

Fakta

• Masterprogrammet i freds- och konfliktstudier ger kunskap om konflikthantering och hur fred och rättvisa kan befrämjas på nationell och global nivå.
  • Uppsala Rotary Peace Center väljer och utbildar Rotary Peace Fellows i syfte att de ska ha en betydande, positiv inverkan på fred och konfliktlösning under framtida karriärer.
  • Martin H:son Holmdahls pris för mänskliga fri- och rättigheter instiftades av Uppsala universitet 2003 som en hyllning till dess förutvarande rektor.