Fetma – ett växande problem både i Sydafrika och i Sverige

Bildtext

Att jobba med att främja hälsa i Sydafrika skapar andra utmaningar än här hemma. – En skillnad i arbetet är att vi jobbar väldigt nära ”communities”. Om vi inte får med oss medlemmarna i en ”community”, så kommer vi ingenstans, säger Zoleka Soji, forskare vid Nelson Mandela University i Port Elizabeth.

Zooleka Soji är docent i hälsa och sjukvård och
arbetar i utsatta områden i Sydafrika.
Foto: Gunilla Sthyr

Hon är docent i hälsa och sjukvård med lång erfarenhet från socialt arbete i utsatta områden i Sydafrika.

I sin forskning vill hon hitta en möjlig väg och ett hållbart sätt för att kunna förebygga ohälsa i samhället. Fetma men också typ 2 diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar är ett växande problem i Sydafrika.

En ”community” är en grupp människor med en stark sammanhållning, en stam och/eller en mindre grupp i samhället och det är inom denna grupp som Zoleka Soji menar att det förebyggandet hälsoarbetet måste börja.

Lågt förtroende för forskare

Ett problem är att i Sydafrika är förtroendet för forskare och akademiker lågt hos gemene man.

– Många människor känner sig missbrukade och tror inte på förändringar som sätts igång av oss akademiker. De litar inte på oss, utan tycker att vi bara kommer och samlar in information och data om dem - men sedan händer ingenting.  Så, för att komma vidare måste vi få med oss ”communities”.

– Samtidigt måste en ”community” och dess medlemmar själva tro på att de kan skapa förändring, säger Zoleka Soji och refererar till en ramsa som studenter använt vid demonstrationer: ”Ingenting för oss, utan oss”.

I många projekt bedrivs därför ett stort fältarbete direkt ute i familjerna och i deras ”communities”.

– Det är ett slags ”bottom-up” -perspektiv som utgår från dem själva.

Sasuf-projektet inleddes med en stor konferens i Sydafrika i maj 2018. Foto: Gunilla Sthyr

Kan lära mycket av varandra

I Sasuf-projektet samarbetar 30 universitet i Sverige och Sydafrika. Uppsala universitet är ett av dessa. Zoleka Soji ser både likheter och skillnader mellan de båda länderna och tror att vi har mycket att lära av varandra.

Fetma och övervikt, inte minst hos barn, är ett stort hälsoproblem i båda dessa länder. Nyligen infördes en sockerskatt av regeringen i Sydafrika men förståelsen för denna skatt är låg hos befolkningen, som lever under knappa omständigheter och oftast bara har råd att äta de billigaste livsmedlen som innehåller mycket socker.

– Sockerskatten drabbar människor som redan känner sig nedtryckta i samhället. Därför är det en stor uppgift att utbilda och skapa förståelse för att detta beslut är bra för oss människor i syfte att främja hälsa, säger Zoleka Soji. Får man förtroende hos de lokala ledarna, en nyckelgrupp i ”communities”, så är mycket vunnet.

Sprida intresse för motion

Hon är samtidigt nyfiken på hur Sverige klarat av att sprida intresset för att röra på sig och motionera. Sydafrikaner har en mer inaktiv livsstil, enligt Zoleka Soji, vilket resulterat i många överviktiga människor, samt en ökning av antalet relaterade sjukdomar.

– Folk i Sydafrika säger att det är dyrt med fysiska aktiviteter och att det bara är till för en utvald grupp – men så behöver det inte alls vara. Det finns många aktiviteter som inte kostar pengar, det har jag ju sett i Sverige.

Vad kan Sverige lära sig av Sydafrika?
– ”Community”-baserat arbete. I Sverige tycks det vara ett mycket ”top-down”-inom sjukvården – medan vi lägger mycket vikt vid att involvera alla samhällets medborgare i arbetet.

Läs också:

Här skapas ECHO-zoner - i ett pilotprojekt

Fakta:

• Vart femte barn i Sverige har övervikt. Det är tio gånger fler än för en generation sedan.
  • Två av tre svenska skolbarn ligger inom WHO:s kategori ”fysiskt inaktiva” – därigenom placerar sig Sverige bland Europas mest inaktiva.

The South Africa – Sweden University Forum (Sasuf)
Ett internationellt samarbete mellan 23 sydafrikanska universitet och sju svenska lärosäten, där Uppsala universitet är koordinator. Projektet pågår till och med 2020 med syfte att utveckla forskningssamarbeten och stödja yngre forskare. Ramen för samarbetet är FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling inom sex olika forskningsområden.

Samarbetet invigdes med en stor konferens i Sydafrika i maj 2018, där omkring tusen forskare, finansiärer, beslutsfattare och andra aktörer deltog i seminarier runtom i landet.

Gunilla Sthyr