Vårpromotion med extra jubel

Doktorspromotion i en fullsatt universitetsaula med scenen i fonden och två standar i förgrunden

Doktorspromotion i universitetsaulan. Foto: Mikael Wallerstedt.

Den 23–24 maj 2024 är det åter dags för högtidlig vårpromotion. Denna gång äger ceremonin för första gången rum under två dagar.

Foto på Per Ström utomhus iförd svart rock med en doktorshatt i handen

Per Ström. Foto: Mikael Wallerstedt.

Huvudanledningen till att promotionen vid just detta tillfälle har utökats till två dagar är uppdelningen mellan fakulteterna, som i sin tur beror på det stora antalet jubeldoktorer i vårens ceremoni.

– 1974 var sista gången att promoveras till doktorsgraden enligt den gamla studieordningen, om inte dispens medgivits, och därför var det angeläget för många att bli färdiga före promotionen det året, säger akademiintendent Per Ström vid universitetsförvaltningen.

Antalet jubeldoktorer varierar vanligtvis mycket från år till år, men har ökat stadigt över tid. Detta år kommer det dock att slås rekord, enbart i vårpromotionen förekommer 104 stycken, men redan nästa år är universitetet nere på ett mer normalt antal igen.

Mycket ovanligt med jubelpromotorer

Det är inte enbart det utökade formatet på grund av de många jubeldoktorerna som promoverades för femtio år sedan som är speciellt med just den här vårens promotionsceremoni.

Spektakulärt är att inte mindre än tre jubelpromotorer deltar vid denna högtid, varav två deltar i själva ceremonin.

– Det har förekommit endast två gånger tidigare vid Uppsala universitet att jubelpromotorer fungerat i ceremonin, säger Per Ström.

Alla intresserade är välkomna att följa promotionen i universitetsaulan. Biljetter finns att hämta kostnadsfritt utanför universitetsaulan från klockan 10.00 på promotionsdagarna den 23 och 24 maj 2024.

Johan Ahlenius

Jubel och salut

Jubeldoktor blir den som för femtio år sedan promoverades vid Uppsala universitet. De första jubeldoktorerna promoverades inom Medicinska fakulteten år 1804.

Jubelpromotor är den professor som för femtio år sedan fungerade som promotor.

Kanonsaluten vid promotionshögtider hörs över stora delar av Uppsala, olika långt beroende på väder och vind. Tyvärr orsakar saluten att många människor hör av sig till bland annat polisen och undrar vad som pågår.

Hjälp gärna till genom att sprida till vänner, släkt, kollegor och andra att det är kanonsalut i Uppsala den 23–24 maj 2024, enligt följande schema:

• 07.00 Kanonsalut från Uppsala slott
  • Kanonsalut i intervaller mellan cirka klockan 12.45 och 15.00