Nytt strategiskt partnerskap med Alleima

händer som skriver på avtal

Alleima har samverkat med Uppsala universitet sedan lång tid tillbaka, men i och med det nya partnerskapet fördjupas samarbetet långsiktigt.

Uppsala universitet har tecknat ett nytt strategiskt partnerskap med stålföretaget Alleima. ”Det är extra roligt att jobba nära svenska basindustri som nu gör en resa i teknik för grön omställning”, säger Charlotte Platzer Björkman, vicerektor och professor vid institutionen för materialvetenskap.

Stålföretaget Alleima var tidigare en del av Sandvik-koncernen. De har samverkat med Uppsala universitet sedan lång tid tillbaka, men i och med det nya partnerskapet fördjupas samarbetet långsiktigt.

Bland de områden man vill utveckla genom partnerskapet finns fler och mer långtgående forsknings- och utvecklingsprojekt; ökad mobilitet i form av gästprofessurer och industridoktorander och direkt kunskapsutbyte genom studiebesök och gästföreläsningar.

två personer skär upp en tårtbit

Tom Eriksson, forskningschef på Alleima, och Charlotte Platzer Björkman, vicerektor vid Uppsala universitet, skär upp en tårtbit efter signeringen.

Partnerskapen bidrar också till en branschnära synvinkel på utformningen av utbildningar vid universitetet som bidrar till att matcha behov på arbetsmarknaden.

– Universitetet har som ambition att kontinuerligt utveckla strategiska partnerskap för att bidra till samhällsnytta och innovation samtidigt som universitetets forskning och utbildning stärks, säger Charlotte Platzer Björkman, vicerektor vid Uppsala universitet.

Teknik för grön omställning

I partnerskapet med Alleima ligger fokus bland annat på att hitta nya forsknings- och utbildningsområden där man kan arbeta för att möta utmaningar som finns i övergången till ett hållbart samhälle och en cirkulär ekonomi.

– Det är extra roligt att jobba nära svenska basindustri som nu gör en resa i teknik för grön omställning”, säger Charlotte Platzer Björkman.

– Alleima är en aktör i världsklass inom sitt område och vår forskning har länge haft en naturlig koppling till deras. Nu stärker vi den ytterligare, säger Urban Wiklund, professor i materialvetenskap vid institutionen för materialvetenskap vid Uppsala universitet och partnerskapsansvarig för det strategiska partnerskapet med Alleima vid Uppsala universitet.

– Det känns fantastiskt att fördjupa vårt samarbete med Uppsala universitet. Fokus i partnerskapet ligger på materialvetenskap, men vi samverkar även med institutionen för informationsteknologi och industriell teknik. Tillsammans med dem tittar vi på hur vi kan använda samma teknik som ligger bakom ansiktsigenkänning för att se mönster i stål, säger Tom Eriksson, forskningschef på Alleima.

Nya former för samverkan

De strategiska partnerskapen arbetar även för att sprida erfarenheterna från tidigare projekt, utveckla och etablera nya former för samverkan och hitta nya områden inom universitetet för samverkan med externa parter.

”På så sätt kommer den kunskap och de erfarenheter som utvecklas i de strategiska partnerskapen även andra till del, både i och utanför akademin”, säger Urban Wiklund.

Sedan tidigare har Uppsala universitet strategiska partnerskap med fyra företag och organisationer, Hitachi Energy, Region Gotland, Volvo Cars Corporation och Uppsala kommun.

Marie-Louise Olsen

Uppsala universitets strategiska partnerskap

• Uppsala universitet har avtal för strategiska partnerskap med en rad företag och organisationer. Syftet är att utveckla samarbeten som bidra till samhällsnytta och innovation samtidigt som universitetets forskning och utbildning stärks.
  • De strategiska partnerskapen arbetar också för att sprida erfarenheterna från tidigare projekt, utveckla och etablera nya former för samverkan, samt hitta nya områden inom universitetet för samverkan.
  • Partnerskap sluts med större företag eller offentliga organisationer som kan berika universitetets forskning och utbildning. De kännetecknas av en stor bredd som omfattar flera vetenskaps- och ämnesområden. Initiativet till ett partnerskap kan antingen tas från Uppsala universitets ledning eller från extern partner.