En ovanligt solig sista april

personer på balkongen med folkhav nedanför

På balkongen trängdes bl a finansmannen Anders Wall, konsistoriets ordförande Anne Ramberg, tidigare rektorerna Stig Strömholm, Bo Sundqvist och Anders Hallberg samt prorektor Coco Norén. Foto: Johannes Borgegård

I år hade sista aprilfirarna i Uppsala verkligen tur med vädret. Solen sken från morgon till kväll och det var perfekt väder för forsränning och picknick i det gröna. Vid treslaget hade ovanligt många samlats i Carolinabacken för den traditionella mösspåtagningen.

Sista aprilfirandet vid Uppsala universitet startade redan klockan åtta, då flaggan hissades på Carolina Redivivas tak. I år var det överbibliotekarie Lars Burman som fick äran att hissa flaggan.

Nästa punkt på programmet var forsränningen, där 120 färgstarka flottar tog sig längs Fyrisån, från Eddaspången till Islandsbron. Bland de första rännarna var vicerektor Charlotte Platzer Björkman och hennes team.

flotte åker på fyrisån

Vicerektor Charlotte Platzer Björkman och hennes team var först ut på forsränningen i Fyrisån. Foto: Johannes Borgegård

Sedan följde sillunch på UKK med 500 gäster från kommunen, universiteteten, Uppsalas näringsliv och allmänheten. Därefter var det dags att bege sig mot Carolinabacken för universitetsledningen.

rektor Anders på väg mot Carolinabacken.

Lugnet före stormen. Rektor Anders Hagfeldt på väg mot Carolinabacken, som ännu ser ganska folktom ut. Foto: Johannes Borgegård

På Carolina Redivivas balkong var trängseln stor. Där samlades som vanligt universitetets ledning och styrelse men också samarbetspartners och tidigare rektorer.

rektorer på balkongen

Samling på Carolinas balkong. Först ut var nuvarande rektor Anders Hagfeldt med tre av sina företrädare: Stig Strömholm, Bo Sundqvist och Anders Hallberg. Foto: Johannes Borgegård

Vid treslaget var det sedan dags att hälsa våren välkommen, till tonerna av manskören OD:s vårsånger, i strålande solsken. Som vanligt var folkhavet en mäktig syn, när alla på given signal viftade med sina vita mössor.

Text: Annica Hulth
Foto: Johannes Borgegård

ett folkhav i carolinabacken

Utsikt från balkongen. Vid tretiden hade ovanligt många samlats i Carolinabacken för att hälsa våren på signal från rektor Anders Hagfeldt. Foto: Johannes Borgegård

Sista april i Uppsala

Sista april, valborgsmässoafton eller valborg. Oavsett vad vi kallar det är det årets största studenthögtid i Uppsala, med picknick i Ekonomikumparken, mösspåtagning i Carolinabacken, forsränning, vårsånger vid Gunillaklockan och mycket mer.