Anslag på 60 miljoner för att förebygga fetma

äpplen, hantlar, ett måttband och en våg

Projektet ska skapa metoder och en modell för att förebygga fetma både hos barn och vuxna i samarbete mellan universitet, primärvård och andra samhällsaktörer. Foto: Getty Images

Stiftelsen för Strategisk Forskning, SSF, ger 60 miljoner kronor i bidrag till projektet ”Vända vågen av fetma till hälsa” som ska ledas av professor Peter Bergsten vid Uppsala universitet. Forskningen ska utföras i samverkan med Lunds universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet och forskningsinstitutet RISE.

porträtt på Peter Bergsten

Peter Bergsten, professor i medicinsk cellbiologi. Foto: Mikael Wallerstedt

Målet med SSF:s utlysning är att skapa ett multidisciplinärt forskningscentrum för medicinsk primärprevention, med syftet att verka för bättre hälsa och hindra lidande och uppkomst av sjukdomar.

Bland sex inkomna ansökningar valde SSF ut projektet ”Vända vågen av fetma till hälsa” som ska utveckla verktyg för att förebygga fetma (obesitas). Projektet startar i juni 2024 och ska pågå i sex år.

– Obesitas orsakar mycket lidande på individnivå och kostar samhället stora summor pengar. Det är därför viktigt att få kunskap om hur ett mera preventivt förhållningssätt kan utvecklas istället för att vara reaktiv med kanske onödigt personligt lidande och behov att satsa stora resurser på att behandla sjukdom, säger Peter Bergsten, professor i medicinsk cellbiologi vid Uppsala universitet.

Modell som förebygger fetma

Allt fler svenskar lider av övervikt och fetma och antalet ökar stadigt. Enligt Folkhälsomyndigheten har mer än en miljon svenskar fetma, något som är kopplat till en rad sjukdomar, lidande och en för tidigt död.

Projektet ”Vända vågen av fetma till hälsa” ska skapa metoder och en modell för att förebygga fetma både hos barn och vuxna i ett samarbete mellan universitet, primärvård och andra samhällsaktörer.

– I dagens samhälle agerar vi ofta först när vi har ett problem, till exempel när någon blir sjuk. Vi blir bättre och bättre på att hantera problemet, men det kostar mycket pengar och lidande för individen. Vår inriktning är att istället försöka förstå hur vi kan bibehålla hälsan hos så många människor som möjligt och identifiera dem redan när de är i riskzonen för sjukdom för att sätta in rätt insatser tidigt, säger Peter Bergsten.

Verktyg för riskbedömning

Forskningen ska bland annat utveckla verktyg för att bedöma risker, skräddarsy behandlingsmetoder och använda hälsodata på nya och innovativa sätt.

– Att tidigt kunna se och bedöma risker är viktigt, inte minst i primärvården. Vi vill också utveckla en verktygslåda av åtgärder, som baserar sig på individens hälsodata, säger Peter Bergsten.

Redan idag har primärvården uppdraget att förebygga ohälsa men samtidigt har de många andra uppgifter, konstaterar han.

– Ramarna och möjligheterna finns inte riktigt idag för att fullgöra även uppdraget med prevention. Därför ska centret utveckla verktyg för att bidra till att primärvården ska kunna vara mer preventiva i sitt arbete.

Fler samhällsutmaningar kräver samarbete

Ett av de viktigaste målen med projektet är att minska förekomsten av obesitas. Dessutom kommer de doktorander och postdok-forskare som utbildas inom primärvården att bli en värdefull resurs för framtida arbete inom området.

– Obesitas är ett stort problem i samhället. Men vi vet att det finns fler samhällsutmaningar, inte bara inom hälso- och sjukvård, där flera olika aktörer behöver bidra. Det här centret kan ge kunskap kring multidisciplinärt arbete, där många samhällsaktörer tillsammans löser problem, säger Peter Bergsten.

Annica Hulth

Vända vågen av fetma till hälsa

• Centrumet ingår i SSF:s satsning på Multidisciplinära forskningscentrum (MRC), där syftet är att stimulera till multidisciplinär forskning mellan akademi, forskningsinstitut, industri och samhälle för vassare resultat och snabbare tillämpning.
  • Stiftelsen för Strategisk Forskning (SSF) är en oberoende stiftelse som finansierar forskning inom naturvetenskap, teknik och medicin.