Social träning för robotar

robot interagerar med flicka

Forskarna undersöker maskininlärning kan användas för att förbättra robotarnas förståelse av människorna som de arbetar med. Foto: Daniel Olsson

FILM. Hur ska robotar utformas för att kunna agera som lärare, personliga assistenter eller stöd för sjukvårdspersonal? På Uppsala Social Robotics Lab arbetar forskare med att designa och utveckla robotar som interagerar socialt med människor.

Olika tillämpningar för robotars interaktion med människor blir allt vanligare. Robotar har fått nya roller där de inte bara erbjuder fysiskt stöd utan också är ett socialt stöd för människor.

– Robotar kan tänkas agera som lärare för barn i ett klassrum, som personliga assistenter eller som ett stöd för sjukvårdspersonal, säger Ginevra Castellano, professor i intelligenta interaktiva system.

Hon leder en forskargrupp vid Uppsala universitet, med fokus på interaktionen mellan robotar och människor.

I ett projekt används robotar inom sjukvården för att motivera människor till en hälsosam livsstil och hjälpa till att förebygga diabetes.

– Vi undersöker hur vi kan använda maskininlärning för att förbättra robotarnas förståelse av människorna som de arbetar med, säger Katie Winkle, biträdande universitetslektor i social robotik.

– Vi är också intresserade av hur människor kan lära robotar vad de ska göra, så att de kan vara så bra kompanjoner eller lärlingar som möjligt.

Annica Hulth