Medgivanden, avtal och upphovsrätt för foto och film

Regler för fotografering och bildpublicering

Vid fotografering, filminspelning och ljudupptagning för universitetet skiljer vi på om materialet ska användas i universitetets egna kanaler eller om det ska användas i annonser/reklam.

Den som du vill fotografera, filma eller ha med i en ljudupptagning ska alltid ges en möjlighet att tacka ja eller nej till att medverka.

När syftet är att informera om universitetets verksamhet i våra egna digitala kanaler, trycksaker och i form av pressbilder räcker det att lämna över det informationsblad som finns här nedanför och få ett muntligt godkännande från den som ska medverka eller från målsman för minderåriga. Vid föreläsningar eller andra evenemang kan du istället informera om fotograferingen med en affisch i A3-format väl synlig vid entrén.

Information på svenska till den som blir filmad/fotograferad Pdf, 26 kB.

Information på engelska till den som blir filmad/fotograferad Pdf, 26 kB.

Affisch på svenska Pdf, 86 kB.

Affisch på engelska Pdf, 85 kB.

När syftet är reklam eller annonsering ska den som medverkar teckna ett modellavtal. Med reklam menas betald publicering hos tredjeparter såsom nyhetsmedier, på affischtavlor, Facebook, Youtube, med mera. Om den som medverkar är under 18 år ska avtalet också skrivas under av målsman.

"Behörig firmatecknare" innebär i detta avseende att man fått delegation på att man får signera dessa typer av avtal, vilket styrs av delegationsordningen inom universitetet. Hör med din närmaste chef om du är osäker om du kan signera avtalet för universitetets räkning.

Underskrivet avtal ska diarieföras av beställaren vid universitetet och en kopia skickas till Kommunikationsavdelningen. Bilder som fotats med modellavtal ska tydligt märkas med den informationen i bildbanken: Modellavtal finns - får användas i reklam och annonsering.

Modellavtal på svenska Word, 46 kB.

Modellavtal på engelska Word, 55 kB.

Varje fotograf har fått både informationsbladet och modellavtalet på svenska och engelska.

Upphovsrätt för foto och film

• Fotografer ska anlitas enligt universitetets ramavtal. Bilderna får användas fritt så länge Uppsala universitet är avsändare. Om bilden ska användas av tredje part måste bilden friköpas mot en engångskostnad.
  • Ange fotografens namn där det är brukligt att göra så, framförallt i nyhetsartiklar och på innehållssidor.
  • Om fotografen är anställd vid Uppsala universitet är det Uppsala universitet som äger rättigheterna till bilden. Det innebär att den är fri att använda både när universitetet är avsändare och när bilden ska användas av tredjepart, till exempel medier.