Education B
30 credits
Reading list, Bachelor's level, 2PE171
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Jarvis, Peter; Holford, John; Griffin, Colin, The theory and practice of learning, 2. ed., London, Kogan, 2003Compulsory
- Kroksmark, Tomas, Didaktiska strövtåg: didaktiska idéer från Comenius till fenomenografisk didaktik, Göteborg, Daidalos, 1989Compulsory
- Piaget, Jean, Commentary on Vygotsky's criticisms of Language and thought of the child and Judgement and reasoning in the child, Part of: New ideas in psychology: an international journal of innovative theory in psychology, Oxford, Elsevier Science Ltd., 1983-, vol. 18, no. 2-3, p. 241–259Compulsory
- Skinner, B. F., Undervisningsteknologi, Stockholm., Norstedts akademiska förlag, 2006Compulsory
- Vygotskij, Lev Semenovic, Tänkande och språk, Göteborg, Daidalos, 2001Compulsory
- Argyris, Chris, Teaching Smart People How To Learn, Part of: Harvard business review: the magazine of decision makers, vol. 69, no. 3, 1991, p. 99–109Compulsory
- Bruner, Jerome; Kenney, Helen J, Representation and Mathematics Learning, Part of: Monographs of the Society for research in child development., vol. 167, no. 3, 1965, p. 50–59Compulsory
- Belenky, Mary Field et al., Connected education for women, Part of: Journal of education: Boston, Mass., vol. 167, no. 3, 1985, p. 28Compulsory
- Engeström, Yrjö, Expansive learning at work: toward an activity theoretical reconceptualization, Part of: Journal of education: Boston, Mass., vol. 14, no. 1, p. 133–156Compulsory
- Rogers, Carl R., Can learning encompass both ideas and feelings?, Part of: Education (Edinburgh)., vol. 95, no. 2, 1974, p. 103Compulsory
Main group 2
- Du Rietz, Lars; Lundgren, Ulf P.; Wennås, Olof, Ansvarsfördelning och styrning på skolområdet: ett beredningsunderlag, Stockholm, Allmänna förl., 1987Compulsory
- Karlsson Vestman, Ove; Andersson, Inger M., Pedagogisk utvärdering som styrning - en historia från präster till PISA, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2007Compulsory
- Lindensjö, Bo; Lundgren, Ulf P., Utbildningsreformer och politisk styrning, Stockholm, HLS förl., 2000Compulsory
- Lundahl, Lisbeth, From Centralisation to Decentralisation: Governance of Education in Sweden, 2002Compulsory
- Pierre, Jon, Skolan som politisk organisation, 2008Compulsory
Main group 3
- Andersson, Inger M, Utvärdering i ett makroperspektiv., Part of: Skolans kontrollregim - ett kontraproduktivt system för styrning?: en antologi, Stockholm, HLS förlag, 2006, p. 99–116Compulsory
- Karlsen, Gustav E., Utdanning, styring og marked: norsk utdanningspolitikk i et internasjonalt perspektiv, Oslo, Universitetsforl., cop. 2002Compulsory
- Lundahl, Christian, Kunskapsbedömning och kunskapssyn, Part of: I kunskapens namn: en antologi om kunskap, makt och kreativitet, Stockholm, Lärarförbundet, 2007Compulsory
- Nytell, Hans, Kvalitetsredovisning – Från lokal utveckling till inslag i en statlig kontrollregim., Part of: Skolans kontrollregim - ett kontraproduktivt system för styrning?: en antologi, Stockholm, HLS förlag, 2006, p. 129–143Compulsory
Main group 4
- Constructing and reconstructing childhood: contemporary issues in the sociological study of childhood, 2. ed., London, Falmer, 1997Compulsory
- Hammarberg, Thomas, Mänskliga rättigheter: konventionen om barnets rättigheter, Ny, rev. uppl., Stockholm, Utrikesdepartementet, 2006Compulsory
- Norman, Karin, Kulturella föreställningar om barn: ett socialantropologiskt perspektiv, 1. uppl., Stockholm, Rädda barnen, cop. 1996Compulsory
- Thorne, Barrie, Gender play: girls and boys in school, Buckingham, Open University Press, 1993Compulsory
Main group 5
- Brembeck, Helene, Efter Spock: uppfostringsmönster idag, Göteborg, [Etnologiska institutionen, 1992Compulsory
- Bäck-Wilkund, Det moderna föräldraskapet. En studie av familj och kön i förändring., Stockholm, Natur och Kultur, 1997Compulsory
- Karlsson, Marie, Modrare-fröken-relationer - en institutionaliserad praktik, Part of: Sociala handlingar och deras innebörder: lärande och identitet, Uppsala, Pedagogiska institutionen, 2004Compulsory
Main group 6
- Christensen, Pia Monrad; O'Brien, Margaret, Children in the city: home, neighbourhood and community, London, Routledge/Falmer, 2003Compulsory
- Nilsson, Per, Fritid i skilda världar: en undersökning om ungdomar och fritid i ett nationellt och kontextuellt perspektiv, Stockholm, Ungdomsstyr., 1998Compulsory
- Rindstedt, Camilla, Quichua children and language shift in an Andean community: school, play and sibling caretaking, 1. ed., Linköping, Tema, 2001Compulsory
- Sernhede, Ove, Alienation is my nation: hiphop och unga mäns utanförskap i Det nya Sverige, Stockholm, Ordfront, 2002Compulsory
Main group 7
- Gustafson, Katarina, Välkommen till vårat fotoalbum!: Barns identitetsarbete på skolgården, Part of: Sociala handlingar och deras innebörder: lärande och identitet, Uppsala, Pedagogiska institutionen, 2004Compulsory
- Heikkilä, Mia, Modal differences in children's communication: Paper presented at the NERA's 33nd congress in Oslo, 2005Compulsory
- Ivarsson, Pia-Maria, Barns gemenskap i förskolan., Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2003Compulsory
- Melander, Helen, Interactional resources in peer-group reading, Part of: Sociala handlingar och deras innebörder: lärande och identitet, Uppsala, Pedagogiska institutionen, 2004Compulsory
- Pérez Prieto, Héctor, Historien om räven och andra berättelser: om klasskamrater och skolan på en liten ort - ur ett skol- och livsberättelseperspektiv, Uppsala, Pedagogiska institutionen, 2000Compulsory
- Sahlström, Fritjof, Vems är skogen som växer i skolan?, Part of: Sociala handlingar och deras innebörder: lärande och identitet, Uppsala, Pedagogiska institutionen, 2004Compulsory
- Sociala handlingar och deras innebörder: lärande och identitet, Uppsala, Pedagogiska institutionen, 2004Compulsory
Main group 8
- Jonsson, Jan O. et al., Barns och ungdomars välfärd: antologi från Kommittén Välfärdsbokslut, Stockholm, Fritzes offentliga publikationer, 2001
Main group 9
- Ehn, Billy; Klein, Barbro, Från erfarenhet till text: om kulturvetenskaplig reflexivitet, Stockholm, Carlsson, 1994Compulsory
- Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2002Compulsory
- Kvale, Steinar, Den kvalitativa forskningsintervjun, Lund, Studentlitteratur, 1997Compulsory
- Svenska skrivregler, [Ny utg.], Stockholm, Liber, 2005
* Compulsory
Syllabus
- Syllabus valid from Autumn 2022
- Syllabus valid from Spring 2019
- Syllabus valid from Autumn 2018
- Syllabus valid from Autumn 2015, version 2
- Syllabus valid from Autumn 2015, version 1
- Syllabus valid from Spring 2015
- Syllabus valid from Autumn 2013
- Syllabus valid from Spring 2011
- Syllabus valid from Autumn 2009
- Syllabus valid from Autumn 2008
- Syllabus valid from Autumn 2007