Education B
30 credits
Reading list, Bachelor's level, 2PE171
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Hermansen, Mads, Lärandets universum, Lund, Studentlitteratur, 2000
- Jarvis, Peter; Holford, John; Griffin, Colin, The theory and practice of learning, 2. ed., London, Kogan, 2003
- Piaget, Jean, Commentary on Vygotsky's criticisms of Language and thought of the child and Judgement and reasoning in the child, Part of: New ideas in psychology: an international journal of innovative theory in psychology, Oxford, Elsevier Science Ltd., 1983-, vol. 18, no. 2-3, p. 241–259
- Skinner, B. F., Undervisningsteknologi, Stockholm., Norstedts akademiska förlag, 2006
- Vygotskij, Lev Semenovic, Tänkande och språk, Göteborg, Daidalos, 2001
Main group 2
- Abrahamsson, Lena, Att återställa ordningen: könsmönster och förändring i arbetsorganisationer, 1. uppl., Umeå, Boréa, 2000
- Att leda kunskap: hur lärande och kunskap uppstår i organisationer, 1. uppl., Uppsala, Konsultförl./Uppsala Publ. House, 2003
- Ekman, Annalill, Lärande organisationer i teori och praktik: Apoteket lär, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2004
- Røvik, Kjell Arne, Managementsamhället: Trender och idéer på 2000-talet., Liber, 2008
- Sandkull, Bengt; Johansson, Jan, Från Taylor till Toyota: betraktelser av den industriella produktionens organisation och ekonomi, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2000
Main group 3
- Du Rietz, Lars; Lundgren, Ulf P.; Wennås, Olof, Ansvarsfördelning och styrning på skolområdet: ett beredningsunderlag, Stockholm, Allmänna förl., 1987
- Karlsen, Gustav E., Utdanning, styring og marked: norsk utdanningspolitikk i et internasjonalt perspektiv, Oslo, Universitetsforl., cop. 2002
- Lindensjö, Bo; Lundgren, Ulf P., Utbildningsreformer och politisk styrning, Stockholm, HLS förl., 2000
- Temanummer: Utvärdering, forskning och politik, del 2, Part of: Studies in educational policy and educational philosophy: e-tidskrift, vol. 2003, no. 2, 2003
- Temanummer: Utvärdering, forskning och politik, del 3, Part of: Studies in educational policy and educational philosophy: e-tidskrift, vol. 2003, no. 3, 2003
Main group 5
- Constructing and reconstructing childhood: contemporary issues in the sociological study of childhood, 2. ed., London, Falmer, 1997
- Hammarberg, Thomas, Mänskliga rättigheter: konventionen om barnets rättigheter, Ny, rev. uppl., Stockholm, Utrikesdepartementet, 2006
- Norman, Karin, Kulturella föreställningar om barn: ett socialantropologiskt perspektiv, 1. uppl., Stockholm, Rädda barnen, cop. 1996
- Thorne, Barrie, Gender play: girls and boys in school, Buckingham, Open University Press, 1993
Main group 6
- Brembeck, Helene, Efter Spock: uppfostringsmönster idag, Göteborg, [Etnologiska institutionen, 1992
- Bäck-Wilkund, Det moderna föräldraskapet. En studie av familj och kön i förändring., Stockholm, Natur och Kultur, 1997
- Karlsson, Marie, Modrare-fröken-relationer - en institutionaliserad praktik, Part of: Sociala handlingar och deras innebörder: lärande och identitet, Uppsala, Pedagogiska institutionen, 2004
Main group 7
- Christensen, Pia Monrad; O'Brien, Margaret, Children in the city: home, neighbourhood and community, London, Routledge/Falmer, 2003
- Nilsson, Per, Fritid i skilda världar: en undersökning om ungdomar och fritid i ett nationellt och kontextuellt perspektiv, Stockholm, Ungdomsstyr., 1998
- Rindstedt, Camilla, Quichua children and language shift in an Andean community: school, play and sibling caretaking, 1. ed., Linköping, Tema, 2001
- Sernhede, Ove, Alienation is my nation: hiphop och unga mäns utanförskap i Det nya Sverige, Stockholm, Ordfront, 2002
Main group 8
- Gustafson, Katarina, Välkommen till vårat fotoalbum!: Barns identitetsarbete på skolgården, Part of: Sociala handlingar och deras innebörder: lärande och identitet, Uppsala, Pedagogiska institutionen, 2004
- Heikkilä, Mia, Modal differences in children's communication: Paper presented at the NERA's 33nd congress in Oslo, 2005
- Ivarsson, Pia-Maria, Barns gemenskap i förskolan., Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2003
- Melander, Helen, Interactional resources in peer-group reading, Part of: Sociala handlingar och deras innebörder: lärande och identitet, Uppsala, Pedagogiska institutionen, 2004
- Pérez Prieto, Héctor, Historien om räven och andra berättelser: om klasskamrater och skolan på en liten ort - ur ett skol- och livsberättelseperspektiv, Uppsala, Pedagogiska institutionen, 2000
- Sahlström, Fritjof, Vems är skogen som växer i skolan?, Part of: Sociala handlingar och deras innebörder: lärande och identitet, Uppsala, Pedagogiska institutionen, 2004
- Sociala handlingar och deras innebörder: lärande och identitet, Uppsala, Pedagogiska institutionen, 2004
Main group 9
- Jonsson, Jan O. et al., Barns och ungdomars välfärd: antologi från Kommittén Välfärdsbokslut, Stockholm, Fritzes offentliga publikationer, 2001
Main group 11
- Connell, R. W., Om genus, Göteborg, Daidalos, 2003
- Hirdman, Yvonne, Genus: om det stabilas föränderliga former., 2., [rev.] uppl., Malmö, Liber, 2003
- Strandell, Harriet, Identitet eller interaktion: perspektiv på innebörder av kön, Part of: Kön och tolkning: metodiska möjligheter i kvalitativ forskning, Stockholm, Natur och kultur i samarbete med Gyldendal akademisk, 2000
Main group 12
- Thorne, Barrie, Gender play: girls and boys in school, Buckingham, Open University Press, 1993
Main group 13
- Bron, Agnieszka, Att forskarutbilda sig vid Uppsala universitet: om kvinnliga och manliga doktorander, Uppsala, Pedagogiska institutionen, 1995
- Månsson, Annika, Möten som formar: interaktionsmönster på förskola mellan pedagoger och de yngsta barnen i ett genusperspektiv, Malmö, Institutionen för pedagogik, 2000
- Staberg, Else-Marie, Olika världar, skilda värderingar: hur flickor och pojkar möter högstadiets fysik, kemi och teknik, Umeå, Univ., 1992
Main group 14
- Ivarsson, Sophia, Kvinnors karriärväg mot chefskap: om könsrelaterade mönster i karriärutvecklingsprocessen, Stockholm, Arbetslivsinstitutet, 2001
- Könssegregering i arbetslivet, Stockholm, Arbetslivsinstitutet, cop. 2001
- Pettersson, Lena, Genus i och som organisation: översikt om svensk arbetslivsforskning med genusperspektiv, Stockholm, Santérus, 2001
- Robertsson, Hans, Maskulinitetskonstruktion, yrkesidentitet, könssegregering och jämställdhet, Stockholm, Arbetslivsinstitutet, cop. 2003
Main group 15
- Kyndel, Dag, Jämställdhet inom universitet och högskolor: en bibliografi med kommentarer, Stockholm, Högskoleverket, 2003
Main group 16
- Granström, Kjell, Dynamik i arbetsgrupper: om grupprocesser på arbetet., Lund, Studentlitteratur, 2000
- Olsson, Eric, På spaning efter gruppens själ: gruppen i teori och praktik, Lund, Studentlitteratur, 1998
- Persson, Anders, Social kompetens: när individen, de andra och samhället möts., 2., [uppdaterade och utök.]uppl., Lund, Studentlitteratur, 2003 (Lund
- Wilhelmson, Lena, Lärande dialog: samtalsmönster, perspektivförändring och lärande i gruppsamtal, Stockholm, Arbetslivsinstitutet, 1998
Main group 17
- Granberg, Otto, Lära eller läras: om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet, Lund, Studentlitteratur, 2004
- Rolf, Bertil, Profession, tradition och tyst kunskap: en studie i Michael Polanyis teori om den professionella kunskapens tysta dimension, Nora, Nya Doxa, 1991
Main group 18
- Arbetsintegrerat lärande, Lund, Studentlitteratur, 2004
- Arbetslag och lärande: lärares organiserande av samarbete i organisationspedagogisk belysning, Lund, Studentlitteratur, 2004
- Lärande i arbetsliv och var dag, Jönköping, Brain Books, 2004
- Lärande och förändring i organisationer: om pedagogik i arbetslivet., Lund, Studentlitteratur, 2004
Main group 19
- Ehn, Billy; Klein, Barbro, Från erfarenhet till text: om kulturvetenskaplig reflexivitet, Stockholm, Carlsson, 1994
- Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2002
- Kvale, Steinar, Den kvalitativa forskningsintervjun, Lund, Studentlitteratur, 1997
- Svenska skrivregler, [Ny utg.], Stockholm, Liber, 2005
Syllabus
- Syllabus valid from Autumn 2022
- Syllabus valid from Spring 2019
- Syllabus valid from Autumn 2018
- Syllabus valid from Autumn 2015, version 2
- Syllabus valid from Autumn 2015, version 1
- Syllabus valid from Spring 2015
- Syllabus valid from Autumn 2013
- Syllabus valid from Spring 2011
- Syllabus valid from Autumn 2009
- Syllabus valid from Autumn 2008
- Syllabus valid from Autumn 2007