Education B
30 credits
Reading list, Bachelor's level, 2PE171
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Argyris, Chris, Teaching Smart People How To Learn, Part of: Harvard business review: the magazine of decision makers, vol. 69, no. 3, 1991, p. 99–109Compulsory
- Bruner, Jerome; Kenney, Helen J, Representation and Mathematics Learning, Part of: Monographs of the Society for research in child development., vol. 167, no. 3, 1965, p. 50–59Compulsory
- Engeström, Yrjö, Expansive learning at work: toward an activity theoretical reconceptualization, Part of: Journal of education: Boston, Mass., vol. 14, no. 1, p. 133–156Compulsory
- Jarvis, Peter; Holford, John; Griffin, Colin, The theory and practice of learning, 2. ed., London, Kogan, 2003Compulsory
- Piaget, Jean, Commentary on Vygotsky's criticisms of Language and thought of the child and Judgement and reasoning in the child, Part of: New ideas in psychology: an international journal of innovative theory in psychology, Oxford, Elsevier Science Ltd., 1983-, vol. 18, no. 2-3, p. 241–259Compulsory
- Rogers, Carl R., Can learning encompass both ideas and feelings?, Part of: Education (Edinburgh)., vol. 95, no. 2, 1974, p. 103Compulsory
- Skinner, B. F., Undervisningsteknologi, Stockholm., Norstedts akademiska förlag, 2006Compulsory
- Vygotskij, Lev Semenovic, Tänkande och språk, Göteborg, Daidalos, 2001Compulsory
Main group 2
- Du Rietz, Lars; Lundgren, Ulf P.; Wennås, Olof, Ansvarsfördelning och styrning på skolområdet: ett beredningsunderlag, Stockholm, Allmänna förl., 1987Compulsory
- Ekeland, T.-J, Hvar er evidensen for evidensbasert praksis?, Oslo: Abstrakt Forlag AS, 2009Compulsory
- Karlsson Vestman, Ove; Andersson, Inger M., Pedagogisk utvärdering som styrning - en historia från präster till PISA, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2007Compulsory
- Lindensjö, Bo; Lundgren, Ulf P., Utbildningsreformer och politisk styrning, Stockholm, HLS förl., 2000Compulsory
- Lundahl, Lisbeth, From Centralisation to Decentralisation: Governance of Education in Sweden, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2002, Tillgänglig på InternetCompulsory
- Lundgren, U.P., Educational Evaluation. A Basis for, or a Legitimation of, Educational Policy, Scandinavian Journal of Educational Research, 1979Compulsory
- Lundgren, U.P.; Franke-Wikberg, S., 6. Översikt över utvärderingsmodeller, Part of: Att värdera utbildning.: D. 1 En introduktion till pedagogisk utvärdering, Stockholm, Wahlström & Widstrand, 1980, vol. ALMAserien, no. 103, p. 120–128Compulsory
- Lundgren, U.P; Franke-Wikberg, S., 7. Teoriinriktad utvärdering, Part of: Att värdera utbildning.: D. 1 En introduktion till pedagogisk utvärdering, Stockholm, Wahlström & Widstrand, 1980, vol. ALMAserien, no. 103, p. 129–152Compulsory
- Nørholm, Morten, 5 Afsluttende diskussion og konklusion, Part of: Om den sociale og symbolske funktion af uddannelsesevalueringer, [S.l.], Hexis, 2008, p. 233–241Compulsory
- Pierre, Jon, Skolan som politisk organisation, 2008Compulsory
- Ivarsson Westerberg, Anders; Jacobsson, Bengt, Staten och granskningssamhället, Huddinge, Södertörns högskola, 2013Compulsory
- Ringarp, Johanna, Förändrad styrning av lärarprofessionen, Part of: I det offentligas tjänst: nya förutsättningar för tjänstemannarollen, Malmö, Gleerup, 2013, p. 131–146Compulsory
- Forssell, Anders; Ivarsson Westerberg, Anders, Administrationssamhället, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Compulsory
- Ringarp, Johanna, Utbildningspolitiken - från kommunaliseringen till PISA, Part of: Det långa 1990-talet: när Sverige förändrades, 1. uppl., Umeå, Boréa, 2014Compulsory
Main group 3
- Andersson, Inger M, Utvärdering i ett makroperspektiv., Part of: Skolans kontrollregim - ett kontraproduktivt system för styrning?: en antologi, Stockholm, HLS förlag, 2006, p. 99–116Compulsory
- Lundahl, Christian, Kunskapsbedömning och kunskapssyn, Part of: I kunskapens namn: en antologi om kunskap, makt och kreativitet, Stockholm, Lärarförbundet, 2007Compulsory
- Nytell, Hans, Kvalitetsredovisning – Från lokal utveckling till inslag i en statlig kontrollregim., Part of: Skolans kontrollregim - ett kontraproduktivt system för styrning?: en antologi, Stockholm, HLS förlag, 2006, p. 129–143Compulsory
- Nørholm, Morten, Danske producenter af det som kalder sig og anerkendes for at være evalueringsforskning: Felt eller subfelt? Relativ autonomi eller ikke?, Part of: Kulturstudier i Sverige: nationell forskarkonferens, Norrköping 13-15 juni, 2005, Norrköping, Sweden, Linköping, Linköping University Electronic Press, 2005, p. 743–758
Main group 4
- Constructing and reconstructing childhood: contemporary issues in the sociological study of childhood, 2. ed., London, Falmer, 1997Compulsory
- Hammarberg, Thomas, Mänskliga rättigheter: konventionen om barnets rättigheter, Ny, rev. uppl., Stockholm, Utrikesdepartementet, 2006Compulsory
- Norman, Karin, Kulturella föreställningar om barn: ett socialantropologiskt perspektiv, 1. uppl., Stockholm, Rädda barnen, cop. 1996Compulsory
- Thorne, Barrie, Gender play: girls and boys in school, Buckingham, Open University Press, 1993Compulsory
Main group 6
- Alvehus, Johan, Skriva uppsats med kvalitativ metod: en handbok, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2013
- Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2002Compulsory
- Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend, Den kvalitativa forskningsintervjun, 3. [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Compulsory
- Svenska skrivregler, [Ny utg.], Stockholm, Liber, 2005
* Compulsory
Syllabus
- Syllabus valid from Autumn 2022
- Syllabus valid from Spring 2019
- Syllabus valid from Autumn 2018
- Syllabus valid from Autumn 2015, version 2
- Syllabus valid from Autumn 2015, version 1
- Syllabus valid from Spring 2015
- Syllabus valid from Autumn 2013
- Syllabus valid from Spring 2011
- Syllabus valid from Autumn 2009
- Syllabus valid from Autumn 2008
- Syllabus valid from Autumn 2007