Svenska som andraspråk för undervisning i de tidigare skolåren
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5NS267
Flerspråkighet i samhället och hos individen
- Bijvoet, Ellen, Attityder till spår av andra språk i svenskan: En forskningsöversikt, Ingår i: Rapporter från Språkrådet, vol. 12, 2020Obligatorisk
- Bijvoet, Ellen; Senter, Karin, Förortsförankrat tal – ett inifrån- och ett utifrånperspektiv, 2021Obligatorisk
- Eliaso Magnusson, Josefina, »Självklart känns det mer tryggt att vara där inne i huset«: om den sociokulturella kontextens betydelse för språkliga repertoarer och identiteter, Ingår i: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 10, nr. 1, 2015, s. 7–28Obligatorisk
- Horner, Kristine; Weber, Jean Jacques, Introducing multilingualism: a social approach, Second edition., Milton Park, Abingdon, Oxon, Routledge, 2018Obligatorisk
- Kolu, Jaana, » just de niillä oli sovmorgon »: Kulturella och pragmatiska aspekter på kodväxling i tvåspråkiga ungdomssamtal i Haparanda, Stockholm och Helsingfors, 2017Obligatorisk
- Lainio, Jarmo, Tvåspråkighet och språkkontakter i Sverige, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Learning to live with "Languages", Ingår i: Applied Linguistics Review, vol. 7, nr. 3, 2016, s. 279–303Obligatorisk
- Melander, Björn, Språkpolitik och språkvård, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Nordberg, Bengt, Vad är sociolingvistik?, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Norrby, Catrin, English in Scandinavia: Monster or Mate? Sweden as a Case Study, Bristol, Multilingual Matters, 2015Obligatorisk
- Åhlund, Anna; Aronsson, Karin, Stylizations and alignments in a L2 classroom: Multiparty work in forming a community of practice, Ingår i: Language & communication, vol. 43, 2015, s. 11–26Obligatorisk
- Åhlund, Anna; Jonsson, Rickard, Peruvian meatballs?: Constructing the Other in the performance of an inclusive school, Ingår i: Nordic journal of migration research, vol. 6, nr. 3, 2016, s. 166–174, DOI: 10.1515/njmr-2016-0021Obligatorisk
Svenskans plats bland världens språk
- Andersson, Lars-Gunnar, Språktypologi och språksläktskap., 4. uppl., Stockholm, Liber, 2001Obligatorisk
- Källström, Roger, Svenska i kontrast: tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk
Uttalsdidaktik i svenska som andraspråk
- Keshavarz, Mohammad Hossein; Keshavarz, Avishan, The Effects of L2 Input on Young Learners' Pronunciation Performance in English, Ingår i: Mextesol Journal, vol. 46, nr. 3, 2022Obligatorisk
- Linjer Fridefors, Liv, Uttalsundervisning i praktiken, Skolverket, 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Grundskola/033_nyanlandas-sprakutveckling/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M33_7-9-gy_07A_praktiken.docxObligatorisk
- Quantina Consuegra, Isabel, Jolly Phonics, a method to acquire L2 pronunciation by young learners, Universitat de les Illes Balears, 2019, LänkObligatorisk
- Riad, Tomas, Uttalsundervisning för unga, Skolverket, 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Grundskola/033_nyanlandas-sprakutveckling/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M33_7-9-gy_07A_uttalsundervisning.docxObligatorisk
- Thorén, Bosse, Svensk fonetik och uttalsundervisning, Tredje upplagan, [Stockholm], Morfem, [2023]Obligatorisk
- Zetterholm, Elisabeth; Tronnier, Mechtild, Perspektiv på svenskt uttal: fonologi, brytning och didaktik, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2017]Obligatorisk
Språkutveckling hos flerspråkiga barn
- Cummins, Jim, Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid, Natur & Kultur Akademisk, 2017Obligatorisk
- Bohnacker, Ute m.fl., Ordförrådsutveckling hos arabisk-svensktalande och turkisk-svensktalande barn i förskoleåldern och vid skolstart, 2021Obligatorisk
- Paradis, Johanne; Genesee, Fred; Crago, Martha B., Dual language development and disorders: a handbook on bilingualism and second language learning, Third edition., Baltimore, Paul H. Brookes Publishing, [2021]Obligatorisk
- Salameh, Eva-Kristina, Flerspråkig språkutveckling, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, s. 27–55Obligatorisk
Bedömning av flerspråkiga elevers läs- och skrivutveckling
- Bråbäck, Lena; Sjöqvist, Lena, Kan man vara dumdristig om man är modig?: Om skönlitteratur som medel för lärande, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Obligatorisk
- Damber, Ulla, Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 661–684Obligatorisk
- Flyman Mattsson, Anna; Håkansson, Gisela, Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2021]Obligatorisk
- Hedman, Christina, Flerspråkig elev med dyslexi?, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, s. 98–128Obligatorisk
- Hedman, Christina, Läsutveckling hos flerspråkiga elever, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012Obligatorisk
- Lindholm, Anna, Flerspråkiga elevers textförståelse och reflektioner kring användning av lässtrategier, Ingår i: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 14, nr. 1, 2019, s. 69–92Obligatorisk
- Magnusson, Ulrika, Skrivande på ett andraspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 633–660Obligatorisk
- Olofsson, Mikael; Sjöqvist, Lena, Bedömning i svenska som andraspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Reichenberg, Monica; Fröhling, Thomas, Vägar till läsförståelse: texten, läsaren, samtalet, 2., [uppdaterade] uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2014Obligatorisk
- Sundberg, Gunlög, Att bedöma andraspråkstexter, Ingår i: Textvård: att läsa, skriva och bedöma texter, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2006, s. 102–110Obligatorisk
- Abrahamsson, Tua; Bergman, Pirkko, Tankarna springer före-: att bedöma ett andraspråk i utveckling, 2. uppl., Stockholm, Liber, 2014Obligatorisk
- Wiklund, Ingrid; Landmark, Dan, Andraspråksperspektiv på litteraturundervisning, Ingår i: Symposium 2012: lärarrollen i svenska som andraspråk, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2013Obligatorisk
Undervisning av flerspråkiga elever
- Baker, Colin; Lewis, Gwyn, A Synthesis of Research on Bilingual and Multilingual Education, Ingår i: The handbook of bilingual and multilingual education, Malden, MA, Wiley-Blackwell, 2015Obligatorisk
- Cummins, Jim, Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid, Natur & Kultur Akademisk, 2017Obligatorisk (Kap 1, 8, 9 &
10.) - Estela Brisk, María; de Jong, Ester J.; Moore, Meredith C., Primary School Bilingual Education: Pedagogical Issues and Practices, Ingår i: The handbook of bilingual and multilingual education, Malden, MA, Wiley-Blackwell, 2015Obligatorisk
- Ferris, D., Responding to student writing: Teachers' philosophies and practices, Ingår i: Assessing writing, vol. 19, 2014, s. 6–23Obligatorisk
- Garcia, Ofelia; Li, Wei, Translanguaging: language, bilingualism and education, Basingstoke, UK, Palgrave Macmillan, 2014Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, Tredje upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk (Läses enligt anvisningar)
- Kaya, Anna, Svenska som andraspråk: för vilka och hur kan undervisningen organiseras?, Första upplagans första tryckning, Stockholm, Natur & Kultur, [2020]Obligatorisk
- Mattlar, Jörgen, "Kulturell växelverkan": Fostran in i den mångkulturella modellen vid tiden för läroplansreformen 1980, Uppsala, Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2022Obligatorisk
- Sahlée, Anna, Språket och skolämnet svenska som andraspråk: om elevers språk och skolans språksyn, Uppsala, Institutionen för nordiska språk, 2017Obligatorisk
- Storch, Neomy, Collaborative Writing as Peer Feedback, Ingår i: Feedback in second language writing: contexts and issues, Second edition., Cambridge, Cambridge University Press, 2019Obligatorisk (Finns som elektronisk resurs via uu:s bibliotek.)
- Yoxsimer Paulsrud, BethAnne m.fl., Transspråkande i svenska utbildningssammanhang, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk (Kap 1, 7, 8 &
10.) - Englund, Viktor m.fl., Utbildningens fostrande funktioner: Historiska undersökningar av fostran i offentliga och enskilda utbildningsinsatser, Uppsala, Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2022Obligatorisk
* Obligatorisk