Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 5NS333
Huvudgrupp 1
- Franker, Qarin, Bildvalet har betydelse, Ingår i: Språk och lärande: = Language and learning: rapport från ASLA:s höstsymposium, Stockholm, 7-8 november 2008 papers from the ASLA symposium in Stockholm, 7-8 November 2008, Uppsala, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2009, s. 97–117Obligatorisk
- Gee, James Paul, Social linguistics and literacies: ideology in discourses, Fifth edition., London, Routledge, 2015Obligatorisk (Alternativt 2012, 4th ed.)
- Janks, Hilary., Literacy and power, London, Routledge, 2010Obligatorisk
- Lea, Mary R; Street, Brian V, Student writing in higher education: An academic literacies approach, Ingår i: Studies in higher education., vol. 23, nr. 2, 1998, s. 157–172Obligatorisk
- Multilingual literacies: reading and writing different worlds, Amsterdam, J. Benjamins Pub, 2000Obligatorisk (Kap. 11.)
- Selander, Staffan; Kress, Gunther R., Design för lärande: ett multimodalt perspektiv, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2017]Obligatorisk (Läses i urval.)
- Street, Brian V.; Lefstein, Adam., Literacy: an advanced resource book, London, Routledge, 2007Obligatorisk (Läses i urval.)
- Myhill, Debra, Becoming A Designer: Trajectories of Linguistic Development, Ingår i: The Sage handbook of writing development, Los Angeles, SAGE, 2009Obligatorisk
- Vuorenpää, S.; Duek, S.; Zetterholm, E., Kartläggning av en nyanländ elevs litteracitet i Sverige, Ingår i: Nordic Journal of Literacy Research, vol. 5, nr. 3, 2019Obligatorisk
- Wolf, Alison; Jenkins, Andrew, Do 'learners' always learn?: The impact of workplace adult literacy courses on participants' literacy skills, Ingår i: British educational research journal, vol. 40, 2014, s. 585–609Obligatorisk
Dessutom läses efter eget val och i samråd med läraren en avhandling.
* Obligatorisk