Runologi

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SV125

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SV125
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Svenska G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 7 september 2020
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen är en fristående kurs. Den ingår som valfri delkurs på Svenska språket/Nordiska språk C.

Behörighetskrav

Svenska språket A 30 hp och Svenska språket B 30 hp eller Nordiska språk A 30 hp och Nordiska språk B 30 hp eller motsvarande.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna

  • återge och translitterera de tre runraderna från äldsta tid, vikingatiden och medeltiden
  • redogöra för vad som utmärker runinskrifter från olika perioder
  • läsa, translitterera och översätta samt språkligt och innehållsligt kommentera de runtexter som ingår i kursen samt andra, enklare runsvenska inskrifter
  • identifiera och förstå de viktiga och/eller frekventa, runsvenska orden och böjningsformerna
  • redogöra för viktiga språkförändringar fr.o.m. urnordisk tid som är av betydelse för förståelsen av runinskrifternas språk
  • beskriva runinskrifternas regionala och kronologiska spridning
  • redogöra för vanligt förekommande begrepp och termer inom runforskningen
  • pedagogiskt presentera en runstensinskrift
  • självständigt använda runordböcker och rundatabaser

Innehåll

Utbildningen syftar till att ge grundläggande kunskaper i runologi.

Undervisning

Undervisning ges huvudsakligen i form av föreläsningar och övningar. Deltagande i exkursion om sådan anordnas.

Examination

Kunskapskontroll sker genom skriftligt eller muntligt prov vid kursens slut.

Som betyg används något av uttrycken väl godkänd, godkänd eller underkänd.

För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. En student som underkänts i visst prov tre gånger har efter hänvändelse till prefekten möjlighet att på egen begäran byta examinator eller examinationsform.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin