Pris för internationalisering inom medicinsk utbildning

Sveriges medicinska fakulteter instiftade 2017 ett gemesamt pris för internationalisering av medicinsk utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Syftet med priset är att stimulera satsningar och uppmuntra initiativ till ökat fokus på internationalisering samt att uppmärksamma undervisande personal för det arbete de lägger ner.

Priset delas ut till en lärare eller ett lärarlag som under de tre senaste åren på ett påtagligt sätt har bidragit till att öka internationaliseringsinslagen i utbildningen och undervisningen. Insatsen ska belysa internationella dimensioner i undervisningen och fördjupa studenternas globala perspektiv.

Villkor för nomineringen

• Priset delas ut till en enskild lärare eller ett lärarlag (administrativ personal kan ingå i ett lag men kan inte nomineras enskilt).
  • Aktiviteten har ägt rum under de senaste tre åren.
  • Aktiviteten ska lyfta fram internationella dimensioner i utbildningen och fördjupa studenternas globala perspektiv.
  • Nomineringen är gjord av en anställd eller en student vid Uppsala universitet.

Nomineringarna bedöms enligt följande fem kriterier

1. Aktiviteten är av strategisk betydelse (för ett program eller för fakulteten).
  2. Aktiviteten är omfattande och många studenter är eller kommer att vara engagerade.
  3. Aktiviteten ökar studenternas kunskap om globala perspektiv.
  4. Aktiviteten är innovativ.
  5. Aktiviteten tar hänsyn till ansvarsfull internationalisering och FN:s mål för hållbar utveckling.

2022 – Logopedprogrammet (Uppsala universitet)

För arbetet med projektet ”Gränslös logopedi”, som tydligt tar avstamp i internationalisering på hemmaplan och medvetet väljer att inte ha något mål för studentmobilitet.

Prisad internationalisering hemma gav ökad inkludering och hållbarhet

2020 – Kristina Orban (Lunds universitet)

För att hon har ”lett projektet Mirots, som syftar till att utveckla arbetsterapeut­studenternas professionella identitet och interkulturella erfarenheter”.

Pris för internationalisering av utbildning

2019 – Ewa-Lena Bratt, Louise Freytag och Camilla Eide (Göteborgs universitet)

För att de ”har arbetat strategiskt och entusiastiskt för att utveckla och integrera ett starkt internationellt perspektiv inom kursen Omvårdnad vid komplexa vårdsituationer”.

De prisas för globalt klassrum på sjuksköterskeprogrammet

2018 – Lars Hagander (Lunds universitet)

För att han ”genom sin erfarenhet och position som klinisk lärare och erkänd forskare initierat och utvecklat olika aktiviteter som har gjort inter­natio­nali­seringen på läkarprogrammet i Lund synlig”.

2018 års mottagare av Pris för internationalisering utsedd

2017 – Camilla Hesse (Göteborgs universitet)

För sitt ”strategiska och målinriktade arbete med inter­natio­nali­sering på biomedicinska analyikerprogrammet”.

Camilla Hesse är först att få pris för internationalisering